– Vi er kirkens nåtid og fremtid

– Kirkemøtet kan med fordel ta oss unge enda mer på alvor. Det er vi som skal ta over, det er vi som er kirkens fremtid, sier to av delegatene på Ungdommens kirkemøte, som ble arrangert 29. september til 3. oktober i Tromsø.

– Vi er kirkens nåtid og fremtid

Siden fredag har 59 delegater arbeidet intenst med store og viktige saker, som spenner fra økonomi, dialog og kultur. Filip Hovland (16) fra Gjøvik er med på UKM for første gang, men sitter i styret for Acta og er aktiv med i kirkelivet på Gjøvik.

– UKM er annerledes enn hva jeg forventet, men det er bra å bli hørt og spennende å få bidra. Dialog i praksis er den viktigste saken. Mange unge sliter med å snakke om kristen tro og liv, og derfor er det bra å fokusere på det, mener Filip, som synes det er fristende å være med på UKM neste år også.

– Jeg har lært mye om hvordan kirken jobber, hvordan vi kan bli enda bedre til å samarbeide og jeg er en del erfaringer rikere i å takle ulike situasjoner.

Anne May Aakvik Agerup (23) er med for femte gang og en veteran i UKM-sammenheng. Hun representerer ungdomsrådet i Tunsberg bispedømme og Changemaker.

– I starten var kanskje det sosiale samholdet viktigst, men etterhvert er det å få fronte mine og Changemakers synspunkt drivkraften. Å stå på talerstolen og legge frem forslag for så å oppleve at de blir fulgt opp, det er utrolig inspirerende og morsomt, sier Anne May.

Hun føler at UKM til en viss grad blir hørt og regnet med, men synes Kirkemøtet bør ta UKM enda mer på alvor.

– Vi er kirkens fremtid og vi har mye å bidra med. Min hjertesak i kirkedemokratiet er å forvalte nestekjærlighetsbudet rett – at vi sørger for et åpent og varmt mangfold i kirken, understreker Anne May, som studerer Ungdom kultur og trosopplæring på Menighetsfakultetet og vil bli diakon.

Kontaktinformasjon for Etnedal kyrkjelege fellesråd

Kyrkjevegen 26, 2890 Etnedal

Åpningstider: 09.00-15.00 (Måndag, tysdag, torsdag og fredag)

Etnedal kommune: 611 21 300