Norsk leder for europeisk kirkelig flyktningenettverk

Lemma Desta fra Den norske kirke er nyvalgt leder i en felleskristen organisasjonen for migranter og flyktninger i Europa. - Dette er en krevende, berikende og viktig del av vår kristne arv og trospraksis, sier han.

Nyvalgt leder for Churches’ Commission for Migrants in Europe, Lemma Desta sammen med organisasjonens generalsekretær, Doris Peschke.

Siden 1964 har Churches’ Commission for Migrants in Europe (CCME) vært en sentral økumenisk organisasjon som samler kirkesamfunn og diakonale organisasjoner fra 18 land i Europa. CCME samarbeider med Konferansen av Europeiske kirker og med Kirkenes verdensråd. På CCMEs 20. generalforsamling 22.-25. juni i Praha ble Lemma Desta valgt til leder for organisasjonen.

Han arbeider til daglig i Norges Kristne Råd der han har migrasjon som en av sine arbeidsoppgaver.

- Den norske kirke har et sterkt engasjement for flyktninger. Desta Lemmas nye lederverv gir oss enda tettere kontakt med europeiske kirkes engasjement for flyktninger. Dette er svært gledelig fordi Norge har mye å lære om hvordan kirkene i Europa arbeider med migrasjon, sier generalsekretæren i Mellomkirkelig råd for Den norske kirke, Berit Hagen Agøy.

Lemma Desta er selv migrant, med bakgrunn fra Etiopia, og levende opptatt av migranter og flyktningers situasjon. Han understreker vårt ansvar som kristne, og som del av det kristne fellesskap av kirker, til å ta imot og skape trygge rom for de som kommer til Europa og Norge.

-  Vi er i stand til å ta imot mennesker på flukt – mennesker som er i en kritisk og utsatt situasjon. Det er vårt ansvar – også som kirkesamfunn, sier Desta og legger til:

- Vi kan ikke lukke øynene for det som skjer på grensene til Europa. Det kan virke skremmende å skulle ta imot fremmede, men vi må huske at dette er en del av vårt kall som kristne.

Han mener kirken skal si tydelig ifra når asylinstituttet er truet.

- Det er viktig å si fra når vi står i fare for å undergrave vern av utsatte enkeltmennesker, familier og befolkningsgrupper, sier han.

Flyktningsituasjonen i Europa har preget nyhetsbildet de siste årene. Det har også preget det de politiske beslutningene i Europa, inkludert Norge. Fra CCMEs kontor i Brussel arbeider en liten stab med å samle og spre informasjon og fakta om migrasjon og flyktninger i Europa og styrke medlemskirkenes påvirkningsarbeid overfor myndigheter i eget land.

Generalsekretæren i CCME, Doris Peschke, sier den viktigste utfordringen fremover blir å sikre trygg ankomst for å redde liv. Familiegjenforening er neste punkt på listen.

- Vi må sørge for at familier kan være sammen – og at de kan bli gjenforent så snart som mulig. Det store flertallet mennesker som kommer er ikke ute etter å utnytte systemene, men bidra som andre borgere. Da kreves trygghet for både deg selv og dine nærmeste, sier hun.

Doris Peschke henviser til en nylig publisert undersøkelse fra European Social Survey som viser at et stort flertall av mennesker i Europa ønsker en rettferdig fordeling av flyktninger mellom de europeiske landene.

- De nordiske landene vært et forbilde opp gjennom årene. Men utviklingen de siste årene er urovekkende - med tegn til at disse ordningene er under press gjennom stadige innstramninger i politikken overfor utsatte grupper, sier hun.

Kontaktinformasjon for Etnedal kyrkjelege fellesråd

Kyrkjevegen 26, 2890 Etnedal

Åpningstider: 09.00-15.00 (Måndag, tysdag, torsdag og fredag)

Etnedal kommune: 611 21 300