Allehelgen 2024

Helgen 2.–3. november er det Allehelgen. Da minnes vi de som er gått bort, særlig det siste året. I kirkene inviterer vi til samlinger der vi kan være sammen i vemod og sorg, men også søke trøst og håp.

Første helgen i november er det allehelgen. Da kan du tenne lys for noen du har mistet, noe du lengter etter eller rett og slett for håp.

Vi innleder allehelgen fredag 1. november med å dele ut lys, tilby samtaler og informere om kirkens sorgtilbud. Det skjer på ulike steder i Fredrikstad:

• På Østfoldhallen fra kl. 12.00 til ca. 15.00
  • På Torvbyen fra kl. 12.00 til 15.00
  • Ved Kiwi Vestkilen fra kl. 12.00 til ca. 15.00
  • På Hvaler deles det ut lys og info på alle kirkens arrangementer, hele uken i forkant av allehelgen.

27. oktober, 2. og 3. november arrangerer vi konserter, kafeer, åpne kirker, minnestunder og gudstjenester i Fredrikstad, Råde og på Hvaler. Du finner programmet nedenfor.

Søndag 27. oktober

Torsnes kirke:

Minnegudstjeneste med dåp kl. 11.00. Ved Kristin Winlund og Heidi Kaspersen. Fiolin Per Viggo Nilsen.

Lørdag 2. november

Borge kapell:

Åpent kapell fra kl. 15.00. Du er velkommen inn til å tenne lys, lytte til musikk eller bare sitte i stillhet.

Kl. 16.00: Minnegudstjeneste. Det blir vakker sang og musikk ved Camilla Beck Arntsen og Tatiana Moiseeva. Prest: Frøydis Grinna.

Gamle Fredrikstad kirke:

Åpen kirke fra kl. 14.00 til 16.00. Mulighet for stillhet, samtale og lystenning.

Gressvik menighetssenter:

Åpen kafé fra kl. 11.00 til 14.30. Salg av granbar og gravpynt. Mulighet for stillhet, lystenning eller samtale.

Onsøy kirke:

Åpen kirke fra kl. 11.00 til 15.00. Servering av kaffe, mulighet for stillhet, lystenning og samtale. Salg av granbar og gravpynt

Rolvsøy kirke:

Åpen kirke fra kl. 15.00 til 17.00 for stillhet og lystenning. Prest er til stede.

Kråkerøy kirke:

Åpen kirke fra kl. 11.00 til 14.00. Mulighet for stillhet, lystenning eller samtale. Prest er til stede.

Fredrikstad domkirke:

Åpen kirke kl. 12.00–16.00. Mulighet for lystenning og ettertanke. Prest/diakon vil være til stede.

Kl. 13.00: Lunsjkonsert med Onsø Musikforening (gratis).

Glemmen kirke (på vegne av Glemmen og Gamle Glemmen menigheter):

Kl. 15.00: Minnegudstjeneste i Glemmen kirke over alle tilhørende Gamle Glemmen og Glemmen menighet, det er holdt gravferd for siden forrige Allehelgen. Ved prestene Morten Zakariassen og Hege Fagermoen. Sang og tonefølge ved Renate Gjerløw Larsen, Anne Marthe Olaussen, Hege Fagermoen og Trond Gilberg. Det blir lystenning.

Spjærøy kirke:

Kl. 13.00-14.00: Åpen kirke med musikk, opplesing av navn og lystenning. Frivillige står på kirkegården og deler ut lys og informerer om åpen kirke.

Hvaler kirke:

Kl. 14.30-15.30: Åpen kirke med musikk, opplesing av navn og lystenning. Frivillige står på kirkegården og deler ut lys og informerer om åpen kirke.

Søndag 3. november

Kl. 11.00: Gudstjenester

Gamle Fredrikstad kirke: Allehelgensgudstjeneste med nattverd. Det tennes lys og leses navn på dem som har gått bort.

Kjølstad kirke: Familiegudstjeneste med dåp og nattverd. Prest Frøydis Grinna.

Kråkerøy kirke: Allehelgensgudstjeneste med nattverd. Prest: Kristin Simons Helgen.

Rolvsøy kirke: Allehelgens- og minnegudstjeneste v/ prest Ilene Myrås. Vi minnes ved navn dem det er holdt gravferd for i Rolvsøy sokn siden forrige allehelgen. Det vil også være en enkel seremoni med lystenning i gudstjenesten. Sang ved Rolvsøy kirkekor. Skyss: 954 19 769.

Glemmen kirke: Allehelgensmesse av Egil Hovland fremføres av kor og messingblåsere. Prester: Hege Fagermoen og Morten Zakariassen. Skyss: 948 23 021. For navneopplesning og lystenning; se felles minnegudstjeneste lørdag kl. 15.00 i Glemmen kirke

Gamle Glemmen kirke: se felles minnegudstjeneste lørdag kl. 15.00 i Glemmen kirke.

Onsøy kirke: Det tennes lys og leses navn på de som har gått bort. Prest: Lisa Holm Johansen. Nattverd. Skyss: 469 67 975.

Gressvik kirke: Allehelgensgudstjeneste ved sokneprest Knut Ertzeid og diakon Martha Garborg Bergslid. Sangkoret Harmoni deltar. Det tennes lys og leses navn på de som har gått bort. Skyss: 949 74 830.

Fredrikstad domkirke: Allehelgensgudstjeneste ved domprost Kåre Rune Hauge. Sang ved Senza Rigore, dir. Birgit G. Søland. Det tennes lys og leses navn på de som har gått bort. Åpen kirke etter gudstjenesten til kl.14.00.

Hvaler kirke: Allehelgengudstjeneste.

Allehelgenskonsert i Fredrikstad domkirke

Tid: søndag 3. november kl. 19.00. Dørene åpnes kl. 18.00.
Billetter kr 200/gratis (barn under 12 år).

Kjøp billetter

Medvirkende: Alexander Hermansen (sang), Morten Gjerløw Larsen (sang), Renate Gjerløw Larsen (sang,) Cathrine Iren Iversen (sang), Maria Mohn (sang), Eva Iselinn Erichsen (sang), Helga Johanne Størdal (sang), Harald Høidahl (sang), Pål Johannessen (sang), Bjørnar Spydevold (sang), Kenneth Angeland (trompet/flügelhorn), Ole-Henrik Mohn Pettersen (saxofon), Per Viggo Nilsen (fiolin), Ole Hermann Huth (fiolin), Dan Rene Dahl (tangenter), Dagfinn Klausen (tangenter), diakon Ann Christin Arneberg Nicolaysen (tekstlesning).