Fritimen presenterer: En hekseprosess

Da Fredrikstad-kvinnen Anne Rimer ble brent som heks i 1653, deltok en prest i henrettelsesritualet. Hva skjer når en heks og en prest møtes i 2024?

Kveldens deltakere f. v.: Renate Elida Haug og Ylva Karin Linnestad (moderne hekser), Arne Bugge Amundsen (kulturhistoriker), Kristin Winlund (prest) og Desirée Ulvestad-Grandahl (artist).

Det ønsker vi å finne ut av på neste Fritime i Kirkens hus, tirsdag 18. juni kl. 19.30. Forholdet mellom kristendommen og såkalt «trolldom» har vært turbulent helt tilbake til gammeltestamentlig tid. Martin Luther, som dannet grunnlaget for 1500-tallets reformasjon, og blant mye annet, Den norske kirke, uttalte at «en trollkvinne skal du ikke la leve. Hun må avlives fordi hun forårsaker tyveri, skilsmisser, røveri og mord.»

Kongemakt og kirke brakte med seg denne holdningen inn i lovgivingen, noe som resulterte i de såkalte trolldomsprosessene fra ca. 1570 til 1680. I Østfold regner man med at 14 mennesker ble henrettet i perioden 1623 til 1683, primært kvinner. Ble det, etter vitneavhør, forhør og tortur, avdekket at en kvinne var en heks, var som regel dommen entydig: hun måtte brennes levende.

Det var denne dommen som ventet Anne Rimer da hun 13. desember 1653 mottok en siste nattverd fra presten. Deretter ble hun bundet til en stige og dyttet inn i bålet, midt på torvet i Gamlebyen.

På tide med en prat

Fritimen synes nå det er på tide at en heks og en prest møtes for å «snakke ut». Derfor har vi invitert Renate Elida Haug og Ylva Karin Linnestad til panelsamtale med vår egen panelprest Kristin Winlund. Haug og Linnestad kaller seg hekser med stolthet, og driver blant annet sjamanskolen Brisingamen.

Der er det mulig å lære om både urtemedisin, sjamanistiske ritualer og magisk arbeid. Hva tenker duoen om 15- og 1600-tallets hekseprosesser? Og hva tenker de om å møte en prest – en representant for tidligere tiders undertrykking av hva de tror på? Vi vil gjerne også vite hva det innebærer å være heks i vår egen tid.

Kristin Winlund er sogneprest i Torsnes, og står for en teologi med fokus på kjærligheten og tilgivelsens kraft. Hva tenker hun om kirkens rolle i hekseprosessene? Har den fremdeles et ansvar for uretten som ofte ble utført overfor samfunnets svakeste? Og hva tenker Winlund om nyere heksebevegelser som våre gjester fra Brisingamen assosierer seg med? Kan magien de selv hevder å utøve, fremdeles oppfattes som en trussel?

Heksesabbater og pakter med Djevelen

For å bringe litt kontekst kommer også kulturhistoriker Arne Bugge Amundsen. Professoren har omfattende innsikt i de norske trolldomsprosessene, og vi vil gjerne vite: Hvorfor oppsto trolldomsprosessene? Og hvordan kunne kirken gå inn for de brutale forfølgelsene?

Amundsen kan i tillegg bidra med et spennende innblikk i folkereligiøsiteten på 15- og 1600-tallet. Parallelt med hekseforfølgelsene fantes det nemlig mennesker som var fullt overbevist om at de kunne utøve trolldom. Noe som skal ha resultert i heksesabbater i Moss, utflukter til Blokksberg via Skjeberg og pakter med selveste Djevelen!

Monolog om Anne Rimer

Artist Desirée Ulvestad-Grandahl starter kvelden med en monolog om Anne Rimer fra forestillingen «Heksejakt». Hun står også for pauseinnslaget med sangen «Hør min sjel skriker» fra samme forestilling. Sangen formidler tankene til en dødsdømt Jean d´Arc som, i likhet med Anne Rimer, ble brent for trolldom og kjetteri.

Etter panelsamtalen åpnes det som vanlig for innspill fra publikum. Kveldens konferansier er Werner Winlund, og ordstyrer er Mia Gill Kristiansen. Det blir salg av kaffe og te i pausen. Hjertelig velkommen!