Livstegn fra Okhaldhunga, Nepal

Rolvsøy menighet støtter utviklingsarbeid i fjellandet i Himalaya

Livstegn fra Okhaldhunga, Nepal

Liv Wendel har sendt et langt og fyldig brev fra Okhaldhunga. Ett av prosjektene handler om å bekjempe vold mot jenter og kvinner og arbeide for likeverd. Det er gruppene – for kvinner, menn, og ungdom, som er kjernen i arbeidet. Gruppene blir steder hvor de samles og diskuterer tema som opptar dem, og bestemmer seg for hva de vil gjøre. Det høres enkelt ut, men det er helt fascinerende hva som kommer ut av slike gruppeprosesser. Gruppene har også vært viktige for å ivareta jenter og kvinner som blir utsatt for vold i hjemmet.

Liv forteller at det var veldig oppmuntrende å møte var gruppen på bildet her: Single women’s group i Lekhgaun. De fleste av dem er enker. Gjennom årene har de samlet noe penger i gruppa slik at de kan støtte barna sine/ barnebarn med skolegang. Ei av disse damene fortalte at dersom lærerne ikke gjør jobben sin med å undervise, så går de og sier fra at de må gjøre jobben sin ordentlig. Det ville aldri ha skjedd tidligere, et tydelig tegn på noen som har fått en stemme og bruker den til beste for neste generasjon.

Les mer i det vedlagte nyhetsbrevet!

Kontaktinformasjon for Rolvsøy menighet

ROLVSØY KIRKE, kapell og menighetssenter ligger samlet i Kirkeveien 50.

KONTAKT OSS

E-post: rolvsoy-menig@fredrikstad.kirken.no

KIRKETORGET

I Fredrikstad betjener alle menighetene i Fredrikstad.

Kirketorget er åpent mandag til fredag kl.09.00-15.00.

Telefon: 69 95 98 00.