Utvalg for kirkemusikk

Utvalg for kirkemusikk utarbeidet i 2019 lokal plan for kirkemusikk. Etter menighetsrådsvalget i 2019 skal utvalget arbeide videre med implementeringen av planen.

Utvalg for kirkemusikk

Klikk her og les hele Plan for kirkemusikk.pdf

Kortversjon av plan for kirkemusikk

Mål:

• Gjerdrum og Heni menighet er og skal være en syngende menighet!

• Musikken i gudstjenesten bør være forutsigbar og variert. En symbiose mellom gammelt og nytt, ulike sjangere og uttrykk.

• En betydelig del av kirkeårets gudstjenester skal benytte seg av ulike musikalske uttrykk og sjangere.

• Gudstjenester skal i stor grad åpne opp for at frivillige skal kunne medvirke musikalsk.

• Musikken i kirkene skal fortrinnsvis framføres live, unntak drøftes av prest og kirkemusiker med en pragmatisk holdning.

Tiltak:

• Liturgisk musikk bør gjennomgås og vurderes med gudstjenesteutvalget og gudstjenesteansvarlige ansatte for å oppnå en godt fungerende syntese mellom nytt og gammelt.

• Kirkemusikeren skal innvolvere frivillige utøvere og planlegge musikken, slik at om lag halvparten av gudstjenestene bærer et særskilt musikalsk preg, med for eksempel bedehussanger, lovsanger, folketoner, barnesanger osv.

• Arrangering av temakvelder som oppfordrer og inspirerer til økt sangglede.

• Det utarbeides et dokument som skal være veiledende om musikk og bruk av musikk i gudstjenester og kirkelige handlinger. Teksten skal være lett tilgjengelig på menighetens hjemmeside.