Plan for kirkemusikk

Kirkemusikken forener et åndelig og et musikalsk siktemål. Kirkemusikken tolker og formidler kristen tro. Den er menighetens felles svar på Guds tale til oss, og støtter og gir næring til det åndelige livet i menigheten.

2014-03-02 11.02.38 Michel med klovnenese - foto Gudmund.jpgKlikk på lenken under, og les Plan for kirkemusikk i Gjerdrum og Heni menighet.

Plan for kirkemusikk.pdf

Kortversjon av plan for kirkemusikk

Mål:

• Gjerdrum og Heni menighet er og skal være en syngende menighet!

• Musikken i gudstjenesten bør være forutsigbar og variert. En symbiose mellom gammelt og nytt, ulike sjangere og uttrykk.

• En betydelig del av kirkeårets gudstjenester skal benytte seg av ulike musikalske uttrykk og sjangere.

• Gudstjenester skal i stor grad åpne opp for at frivillige skal kunne medvirke musikalsk.

• Musikken i kirkene skal fortrinnsvis framføres live, unntak drøftes av prest og kirkemusiker med en pragmatisk holdning.

Tiltak:

• Liturgisk musikk bør gjennomgås og vurderes med gudstjenesteutvalget og gudstjenesteansvarlige ansatte for å oppnå en godt fungerende syntese mellom nytt og gammelt.

• Kirkemusikeren skal innvolvere frivillige utøvere og planlegge musikken, slik at om lag halvparten av gudstjenestene bærer et særskilt musikalsk preg, med for eksempel bedehussanger, lovsanger, folketoner, barnesanger osv.

• Arrangering av temakvelder som oppfordrer og inspirerer til økt sangglede.

• Det utarbeides et dokument som skal være veiledende om musikk og bruk av musikk i gudstjenester og kirkelige handlinger. Teksten skal være lett tilgjengelig på menighetens hjemmeside.