Berg menighet

Berg menighets kirke ligger fritt i kulturlandskapet midt i Berg, og danner et naturlig kirketun sammen med Berg kirkestue - den gamle prestegården rett over veien. I tilknytning til kirken er det også et nytt bygg med pilgrimskjøkken og moderne toaletter med tilgang for rullestol.

Berg menighet
Berg kirke ligger ca 2 kilometer nord for Halden ved Rv. 104. Den er en av 16 steinkirker i Østfold som ble bygget på 1100-tallet.

Murene i kirken er opp til 230 cm på det tykkeste. Dagens vinduer er ikke originale da den ble bygget med vindusglugger på 15-16 cm.

Kirken har vært restaurert flere ganger opp igjennom tidene. I 1630 ble alt treverk fornyet, mens sakristi ble bygget i 1876 samtidig som gravkapellet til Nettelhorst ble fjernet. Kirken fikk også skifertak dette året. Den siste store restaureringen var i 1967, men det har også vært oppussinger etter dette.

Det som er spesielt ved Berg kirke er at det ikke har våpenhus og portal mot vest i skipets lengderetning. Inngangen sitter nederst på søndre langside. Altertavla er fra 1615 og er laget av Niels snekker fra Fredrikstad som var en gave fra lensmann Gerolf Nettelhorst på Ous gård. Prekestolen er fra 1629 og er også en gave fra Nettelshorst.

Døpefonten i kleberstein er fra ca 1150 og er det eneste av inventaret som er bevart fra middelalderen. Den kommer fra Gotland.

Skipet under taket er et interessant innslag i kirken. Som skipet på vei til havn, er kirken på vei mot sitt endelige mål.

Berg menighet har ingått avtale med Solidus om administrasjon av givertjeneste. KLIKK HER for å registrere deg som giver.

Kontaktinformasjon for Den norske kirke i Halden

Kirkevergekontoret og kirkekontor for alle Den norske kirkes menigheter i Halden ligger i Os allé, rett ved Os gravlund.

Postadresse:
Os allé 13, 1777 Halden