Bispedømmerådet sluttet seg til kirkebruksplanen

Oslo bispedømmeråd og Kirkelig fellesråd i Oslo har begge vedtatt å slutte seg til styringsgruppens innstilling til kirkebruksplan for Oslo. Fem kirker skal fristilles som ordinære soknekirker for utleie eller til annen kirkelig virksomhet. Kirkene i Groruddalen prosti berøres ikke av vedtaket. Det vil komme en egen innstilling for Groruddalen i juni 2019.

Klemetsrud kirke er en av kirkene som blir berørt av kirkebruksplanen. Den blir fristilt som soknekirke, men skal fortsatt benyttes til gravferder og leies ut til annen kirkelig virksomhet.

Kirkene som gis endret bruk er Klemetsrud, Bakkehaugen, Iladalen, Lilleborg og Sofienberg. I vedtaket inngår det også en bestemmelse om at Trefoldighet kirke skal tas ut av Sentrum og St.Hanshaugen sokn og flyttes til et nyopprettet Domkirken sokn sammen med Domkirken.

Ulike profiler på de fristilte kirkene

Det er til dels ulik ordlyd i vedtaket om fristilling av den enkelte kirke. Noen av kirkene skal delvis benyttes til gudstjenester og menighetsaktiviteter. Kirkelig fellesråd, bispedømmerådet og det lokale menighetsrådet skal ha samtaler om utvikling av profil for flere av de fristilte kirkene, som kan legge føringer for foretrukne leietagere. Disse samtalene vil pågå på nyåret.

Kirkemusikalsk profil

Oslo bispedømmeråd la til en presisering til vedtaket om Sofienberg kirke, der de løftet frem at leietakere som bidrar til å utvikle kirkemusikalsk aktivitet prioriteres.

En økonomisk og strategisk plan

Intensjonen med kirkebruksplanen er både økonomisk og strategisk. Mandatet for utarbeidelse av planen vektlegger at kirken må utnytte de samlede ressursene på en mest mulig strategisk og økonomisk måte. Bispedømmerådet og fellesrådet mener at den vedtatte planen bidrar til begge deler.