Farlig stenfall

-Nå går det på sikkerheten løs, forteller Bygg- og anleggssjef Torbjørn Borgen. I disse dager sjekker driftsavdelingen høye kirketårn med fare for stenfall. På Østre Aker kirke fant de en høy stenskulptur som stod løs 40 meter over bakken.

Østre Aker kirke sjekkes for stenfall.

Tor Åge Pedersen i driftsavdelingen myser opp mot Østre Akers 42 meter høye kirketårn. Sola skinner, russeblåstjernen  blomstrer og alt ser veldig idyllisk ut foran den vakre katedralkirken. Men det står dårlig til med mange av Oslos kirkebygg. Skulle en taksten løsne kan det få katastrofale følger.

Rundt Sofienberg kirke plukker man opp nedfalte stenere rett som det er. Det er bredt omtalt i flere medier den siste uken. Men det står ille til i mange andre kirker også. I disse dager sjekker driftsavdelingen mange av dem. -Det er kun snakk om å stoppe postensielt livsfarlige situasjoner, sier Torbjørn Borgen. -Det fins ikke midler til den nødvendige renoveringen.

Prest i Østre Aker, Heinke Foertsch, følger med driftsgutta nede fra kirkebakken. -Østre Aker er en fantastsik flott kirke vi er stolte av, det er tragisk at den forfaller, sier hun.

-Her er det bare 42 meter høyt, sier Tor Åge Pedersen, -så denne liften her er blant de små. Når vi skal opp i Uranienborgs eller Paulus' 70 møter høye tårn så må den største liften frem, forteller han.