-Kirken har ikke råd til kompliserte strukturer

Ingrid Vad Nielsen er tydelig i sin tale til kirkevergene i de fire største byene. –Vi må ikke være mer opptatt av kirkeordning enn å være kirke. Så vanskelig kan det ikke være å finne en løsning med èn arbeidsgiverlinje, sa kirkerådsdirektøren.

Kirkerådsdirektør Ingrid Vad Nielsen i dialog med kirkevergene og deres administrasjoner i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondhjem.

Kirkevergene og deres administrasjoner fra Bergen, Stavanger, Trondhjem og Oslo er samlet i Oslo i disse dager. Gravferd, felles IKT-løsninger og økonomi er noen av flere punkter som står på prorgrammet. Forsamlingen kaller seg G4 og møtes to ganger i året.

Hvem er vi til for?

Mandag ettermiddag kom Kirkerådsdirektør Ingrid Vad Nielsen på besøk for å snakke om blant annet ny kirkeordning og for å få innspill og tanker fra de største fellesrådene i landet. –Hvem er vi til for? spurte Vad Nielsen retorisk. –Hvorfor skal stat og kommune bruke seks milliarder i året på oss? fortsatte hun og gav selv svaret: -Vi skal ta vare på historien og forkynne evangeliet. En av våre viktigste oppgaver er å forvalte kirkebyggene. De er noen av vår kulturs flotteste juveler som er spredt over hele landet, sa Vad Nielsen.

Vi må ha et åpent sinn

-Vi har to rettssubjekter. Ett stort, som er Kirkemøtet, og veldig mange små, soknene. Hvordan skal vi få mest mulig kirke ut av det utgangspunktet? Vi har mer frihet i spørsmålet om organisering enn da vi var statskirke, men det er også mye som er gitt. Hva kan vi endre? Skal vi bygge fra soknet opp, eller skal Kirkemøtet og soknet møtes ett eller annet sted på veien? Vi må ha et åpent sinn og holde fokus på at ressursene skal brukes der kirken møter mennesker lokalt, avsluttet Ingrid Vad Nielsen. Hun gav uttrykk for spenning rundt hva Kirkemøtet, som begynner neste uke, vedtar.

Grønland kirke

Mandag kveld avsluttet G4-deltakerne med å besøke Grønland kirke som fyller 150 år i år. Et av kirkens kor, St. Hallvardguttene sang, og kantor Olav Rune Bastrup fortalte levende om kirkebyggets og Grønlands spennende historie.