Hjertet ved domkirken

Hjerteskulpturen ved domkirken setter følelsene i sving. Hjertet kom spontant opp etter 22. julitragedien, og det har vært et viktig minnesmerke for mange.  Det er ikke avklart om det bør stå der permanent, og heller ikke hvem som har myndighet til å bestemme det. Diskusjonen går høylytt i rikspressen. Les Kirkevergens svar til Vårt Land.

Minneshjertet utenfor domkirken setter følelsene i sving

Kirken vil lytte

Vårt Land skriver på lederplass 3. september om hjerteskulpturen som står til minne om 22. juli-ofrene utenfor Oslo domkirke. Vårt Land etterlyser en begrunnelse for en eventuell flytting av hjertet.

La meg bare slå fast; det må finnes et sted i tilknytning til domkirken der vi kan markere og minnes den største tragedien landet vårt har opplevd siden krigen.  Domkirken og Den norske kirke spilte en sentral rolle i dagene etter 22. juli, det skal den også gjøre i fremtiden.

Oslo kommune eier grunnen utenfor domkirken, Kirkelig fellesråd forvalter den. Kommunen har fra politisk hold bestemt at det ikke er ønskelig å etablere et eget kommunalt minnesmerke i Oslo utover det staten vil reise ved regjeringskvartalet. Det må Kirkelig fellesråd forholde seg til.

For å ivareta ønsket og behovet om et kirkelig minnested for 22. juli-ofrene, har fellesrådet etablert et minne- og lystenningssted utenfor domkirken med spesiallagde benker og beplantning. Vi ønsker nå å heve standarden og tilrettelegge dette sentrale og spesielle området.

Spørsmålet er om kunstneren Espen Hildes hjerte allikevel skal stå som minnesmerke utenfor domkirken. Det er ikke alle enige om.

Flere har reagert sterkt på at hjertet var tenkt fjernet. Som følge av det har kulturbyråd og ordfører signalisert gjennom pressen, at det får være opp til kirken om Hildes hjerte skal bli stående eller ikke. Disse utspillene krever avklaringsrunder med kommunen og åpner for nye vurderinger av saken. Kirkevergen har derfor, som forvaltningsmyndighet, bestemt å la saken bero i ett år.

Vi vet at minnesmerker setter følelser i sving. Minneshjertet utenfor domkirken kom spontant opp i dagene etter 22. juli, uten formelle diskusjoner og vedtak. Mange har blitt glad i hjertet og ser på det som et viktig kunstverk og minnested. Andre mener at hjertet ikke har den kunstneriske og estetiske kvaliteten som et permanent minnesmerke for 22. juli bør ha. Vårt Lands leder tilhører den første kategorien. Kirkelig fellesråd har ikke konkludert med annet enn at stedet skal være pent og tilgjengelig for de som søker hit.

Om avklaringsrunden med kommunen leder til at avgjørelsen om hjerte nå ligger hos fellesrådet, vil vi lytte til sørgende, ansatte og andre berørte før noe endelig vedtak vil bli fattet.

Robert Wright

Kirkeverge i Oslo