Kirkebruksplan vedtatt i fellesrådet

Styringsgruppens innstilling til Kirkebruksplan ble vedtatt uten endringer i Kirkelig fellesråd torsdag 6. desember. -Jeg opplever at fellesrådet ser og har sett alvoret i situasjonen og utfordringene kirken i Oslo står overfor, sier kirkeverge Robert Wright. -Samtidig har jeg full forståelse for at dette er tøffe prosesser, og at ikke alle opplever at de har fått det som de vil. Men ingen kan si at de ikke har blitt hørt, mener kirkevergen.

Trefoldighet er en av kirkene som blir berørt av vedtaket. Den skal fortsatt være ordinær kirke, men skal sammen med Domkirken utgjøre det nye Domkirken sokn.

17. desember skal innstillingen behandles av bispedømmerådet. Gir de også sin tilslutning til innstillingen, vil arbeidet med å gjennomføre planen settes i gang umiddelbart.

Du finner lenke til innstillignen som ble vedtatt nedenfor.

Det er fattet vedtak som berører Klemetsrud kirke, Trefoldighetskirken, Bakkehaugen kirke, Lilleborg kirke, Sofienberg kirke og Iladalen kirke. Det vil komme en ny innstilling for kirkene i Grorruddalen i juni med forslag til vedtak om hvilke kirker som vil bli berørt der.