- Klart at Kirken måtte ta i mot den invitasjonen. Her lanserer vi en ide som vil bidra til at Oslo tar bedre vare på sin historie, sier leder i Kirkelig fellesråd, Torunn Sneltvedt.
Ikke et kirkebygg
Hun mener dette er et veldig spennende og ambisiøst forslag, som bør bli lagt merke til. Fellesrådet har i samarbeid med Jensen & Skodvin Arkitekter utviklet et forslag. Utgangspunktet har vært ruinen til den gamle Mariakirken. Og forutsetningen har vært å synliggjøre historien, bevare ruinen og samtidig skape et rom som kan tas i bruk av alle.
- Dette skal ikke være et kirkebygg, understreker Sneltvedt. –Her kan det være rockekonserter, utstillinger, motevisninger og seremonier, religiøse og livssynsnøytrale. Fantasien setter grensene.
Nordens Pompei
Nordens Pompei, er Gamlebyen med alle sine ruiner karakterisert som. Her lå Hallvardkirken, Clemenskirken og Mariakirken. Mariakirken var kongekirke og hadde en sentral politisk og administrativ betydning for byen og landet helt frem til reformasjonen. Det var kong Håkon den 5. og hans dronning Eufemia som utvidet kirken til det praktbygget den en gang var. Kong Håkon var også byggherre for Akershus festning. Det har vært et viktig poeng i forbindelse med utviklingen av Bjørvikaområdet å synliggjøre aksen mellom festningen og Mariakirken. Fra ruinen ser man i dag festningen, men ikke omvendt. Det vil dette forslaget gjøre noe med.
Et signalbygg for hele byen
I dag er ruinen truet. Under Øyafestivalen står det vakter og passer på den, men ellers i året er det fritt frem for engangsgrillende oslobeboere og lekende barnehagebarn mellom og på de verneverdige murene. En av katedralens viktigste funksjoner vil derfor være å bevare uvurderlige verdier. Mange ser likheten til domkirkeruinene på Hamar, og Sneltvedt liker sammenligningen. -Kulturkatedralen har, som den, potensiale i seg til å bli et signalbygg for byen. Det kan bli en turistmagnet. Og ikke minst vil Oslo igjen få et synlig bygg som vil være utgangspunkt og stoppested for Pilegrimsleden fra Europa til Nidaros.
Moderne fortolkning av historien
-Kulturkatedralen er ingen liten visjon, fremholder Sneltvedt. Ruinen utgjør mer enn 1000 kvadratmeter. Katedralen skal settes på påler og vil gi inntrykk av å sveve over de gamle ruinene. Ytterveggene i glass vil gi et moderne uttrykk som kommuniserer med Barcode, mens innenfor glassveggene vil det reise seg et gjennomskinnelig bygg som en moderne fortolkning av det som var. Det er ikke finregnet på kostnadene. Men bygget vil ikke være fullklimatisert, og det vil gi forholdsvis moderate kostnadsrammer.
Oslo trenger en kulturkatedral
50 millioner er et antydet prisoverslag. –Det er ikke penger som kirken har, slår fellesrådslederen fast. Men hun har tro på at det finnes finansieringsmuligheter. –I denne omgang er vi forslagsstillere og entusiaster. –Vi tror at Oslo trenger en kulturkatedral som denne, både for fremtidens kulturmangfold og for å synliggjøre båndene til fortiden.