Klosterhagen i Iladalen

Utenfor Ila kirke har en gammel trelund gjenoppstått som klosterhage med urter og grønnsaker til glede for menighet og lokalmiljøet. –Dette er en flott måte å engasjere lokalmiljøet på, vi har 50.000 kroner i støtte fra Sagene bydel og god hjelp fra Frøydis Helene Hauge fra Geitemyra skolehage, forteller primus motor og daglig leder i Sagene og Iladalen menighet, Audhild Årøen.

Ila kirke har fått egen klosterhage. Foto Helga Lindland.

-Vi begynte å grave litt i hagen rundt kirken og oppdaget en gammel lund av bjørk, sypress og hengegran. Etter at busker og rusk ble ryddet bort og vi fikk tømmerbenker og skiferheller inn,  åpenbarte det seg et «utekirkerom». Og så gikk vi i gang med å lage en kjøkkenhage som er omkranset av den gamle trelunden, sier Audhild.

Mange frivillige bidrar

-Vi fikk støtte fra Bydel Sagene, hjelp fra Geitemyra skolehage og flere frivillige krefter i menighet og bydel. Menighetsrådslederen, som er lege, har vært en ressurs med  de medisinske plantene. Andre frivillige har gravd i jorda, lagt kantstein, lempet jord og grus og vannet sommeren igjennom, forteller Audhild.

Egendyrket mat til menighetens middager

Lørdag første september var det åpning av klosterhagen. –Jeg bestilte 40 navneskilt, men det holdt ikke, forteller hun. –Vi har humlevennlige planter, medisinske urter, krydder, gresskar, selleri, kål og mye annet. Nå er vi godt forsynt med råvarer til nabolagsmiddager og andre arrangementer i kirken, sier den daglige lederen med grønne fingre.

Den lokale skolehagen er med

Audhild som er utdannet homeopat, har mye kunnskap om planter og urter. Hun har tatt avleggere fra hagen hjemme og kjøpt planter fra Geitemya skolehage og Frøydis Helene Hauge som har vært en viktig ressurs inn i prosjektet.

Alle kan bruke hagen

Urtehagen er en flott måte å engasjere lokalmiljøet på. Det har vært viktig å legge den opp sånn at alle, også amatørene, kan bruke hagen. Vi har gjort alt selv, smiler Audhild og ønsker velkommen til den flotte hagen midt i byen.