Domkirken fullsatt av konfirmanter

Lørdag var domkirken fylt til siste plass av konfirmantene fra Vestre Aker prosti. Det er 750 konfirmanter i menighetene i Vestre Aker. Samlingen i domkirken er en del av den årlige konfirmantfestivalen som er startskuddet for Kirkens Nødhjelps fasteaksjon.

Glade konfirmanter fra Vestre Aker prosti fylte domkirken lørdag første april.

Til fengende toner fra Lommedalen Ten Sing-band og vokalistene Henrik Hellum og Thelma Eide Dahl benket 750 konfirmanter seg i domkirken for å høre på viktige budskap fra biskop, gateprest, Kirkens Nødhjelp og for å feire nattverd sammen.

Ja, vi elsker dette vannet

Kirkens Nødhjelps fasteaksjon feirer 50 år i år, og temaet  i 2017 er ”Ja, vi elsker dette vannet”.  Over 660 millioner mennesker må drikke urent vann. Det vil denne aksjonen gjøre noe med, og konfirmantene i Vestre Aker prosti stiller opp som bøssebærere.

Kafé Q

Gateprest for ungdom i Oslo bispedømme, Morten Andreas Carlmark,  inviterte konfirmantene til Kafé Q i krypten i domkirken, der er det åpent hver mandag ettermiddag. Han ønsket alle konfirmantene velkommen til den vakre domkirken vår og fikk alle 15-åringene til å beundre det 1500 kvadratmeter store takmaleriet, malt av kunstneren Hugo Mohr.

Biskopen om å være biskop

Biskop Ole Christian Kvarme ble intervjuet om hva en biskop er av konferansierene Tuva Holen og Rebekka Sirevåg Thomassen. Deretter hilste han til konfirmantene med påskens budskap om oppstandelse og forsoning.

Musikken

Bandet fra Lommedalen Ten Sing består av gitarist Jens Idsø Andersen, trommeslager Henning Lillehaug, pianist David Klingberg og med forsterkning fra Heggedal Ten Sing; bassist Andreas Solheim.