Tur-retur knestående

Menighetene i Oslo har et bredt og spennende kulturtilbud som når langt utover de som vanligvis går til gudstjeneste på søndag. Ett av mange tilbud er de suksessrike kulturaftenene i Søndre Skøyen kapell i Oppsal menighet. Annen april gjestet stand-up artisten Rigmor Galtung menigheten med et humoristisk og alvorlig program.

Rigmor Galtung som Gro Harlem Brundtland på Kulturaften i Søndre Skøyen kapell.

“Tur-retur knestående” var temaet for kulturaftenen i Søndre Skøyen kapell. Tonen ble slått an ved at landsmoder Gro Harlem Brundtland entret scenen i Rigmor Galtungs skikkelse. Men latter ble raskt erstattet med alvor og en sterk personlig historie.

Et uredd fyrverkeri

Rigmor Galtung har gjennom bok, foredrag og intervjuer vært åpen om sin bipolare lidelse. Hun tok forsamlingen i Søndre Skøyen med på en reise gjennom sitt liv, en reise med nedturer og dype depresjoner til oppturer og håp, og troen på at alt går over. Møteleder og NRK-profil Geir Helljesen introduserte Galtung som et uredd fyrverkeri, og han fikk helt rett. Ispedd masse humor hadde hun gjennom sin egen historie et budskap til alle om viktigheten av nærhet, kjærlighet og håp.

Mozart og Tango Jalousie

Kvelden ble krydret av musikalske innslag fra lokal kantor og pianist Lars Fredrik Nystad og fiolinist Ellen Fjærvoll Samdal som bød på toner fra Mozart til Tango Jalousie. Følg med på Oppsal menighets nettsider for flere kulturaftener.