Kvarme lanserer bok om nåde og barmhjertighet

Tidligere biskop i Oslo, Ole Christian Kvarme, lanserer nå boken "Forunderlig Barmhjertig" på Litteraturhuset. -Har vi tegnet et for snevert bilde av nåden? spurte Kvarme under lanseringen. I den nye praktboken gir han selv svar og deler tanker om en ubegrenset nåde og en barmhjertig kirke.

Biskop Ole Christian Kvarme lanserte boken Forunderlig Barmhjertig på Litteraturhuset.

Forunderling Barmhjertig - med undertittelen Meditative vandringer i nådens landskap, har blitt en praktbok med vakker forside som illustrer den fortapte sønn som blir ønsket velkommen hjem av en nådig far.

Er det et rom for nåde i vår tid? Nåde betyr gratis. Men er nåden helt gratis? Betinger den noe mer, en oppfølging som koster? Både ja og nei. Fortsettelsen er ikke betingelsesløs, den forutsetter en fortsatt gave. Nåde er å bli tatt i mot og få fornyet kraft til videre gjerning. Og nåden kan ha omkostninger, mange har måttet betale dyrt for å bekjenne seg som kristne.

Finnes nåden bare i kristendommen? Kvarme er også opptatt av nådens plass i jødedom og islam. -Helt fra Moses og fremover ser vi hvordan Guds nåde går som en tråd gjennom Det gamle testamenetet og inn i evangeliene, fremholdt Kvarme i sitt lanseringsforedrag.

Medieekspertene Oddbjørg Åasen Bjørdal og Erling Rimehaug vurderte begge Kvarmes arbeid og viktige bidrag til samtalen om nåde og barmhjertighet-begrepene, og løftet frem bokens høye kvalitet og dybde.

Bispegårdens eget husorkester underholdt med Dylan og Cohen og slo an tonen med Amasing Grace til en fullsatt kjellersal på Litteraturhuset i Oslo.

Boken er utgitt på Luther forlag.