Bystyret gir mer til Kirkene i Oslo

-Vårt budskap har nådd frem, uttaler en fornøyd Jørn Lemvik, leder av Kirkelig fellesråd i Oslo. I forslaget til revidert budsjett for 2015 foreslår bystyret at fellesrådet Oslo får en ekstrabevilgning på 3,9 millioner kroner. –3,9 millioner er en dråpe i havet sammenlignet med vedlikeholdsetterslepet som begynner å nærme seg en milliard. Men vi slipper å kutte så kraftige i stillinger som vi hadde fryktet, sier Lemvik.

Bystyret gir mer til Kirkene i Oslo

Kirkelig fellesråd i Oslo er inne i et tøft økonomisk år. Kirkebygg forfaller, og det er innført midlertidig ansettelsesstopp. –Vi snur hver sten for å finne inndekning for alle utgifter, og vi har i det lengste håpet å kunne trygge alle våre ansatte, sier fellesrådslederen. –Heldigvis har vi klart å få formidlet dette til bystyret, og nå kommer de oss i møte.

De 3,9 millionene går ikke til vedlikehold av kirkene, men til drift og personal. –Vi har et budsjettunderskudd på 5,5 millioner for 2015. 3,9 millioner dekker ikke alt. Vi er fortsatt i en alvorlig økonomisk situasjon, men vi er hørt og bønnhørt, sier Lemvik.