Nye Nordstrand kirke klar for innvielse

Nå er den ferdig. Søndag 23. august innvies Nye Nordstrand kirke med biskop, kirkeverge, politikere og en lykkelig menighet tilstede. Nordstrandfolket har ventet helt siden 1960-tallet. Den gamle kirken med 280 sitteplasser ble rett og slett for liten. Den nye er dobbelt så stor med plass til 480.

Foto Dag Smemo

Kirken ble for liten

-Dette er den første kirkeutvidelsen i Oslo, forteller kirkeverge Robert Wright, så dette er en stor begivenhet for både byen og Nordstrand. Kommunen bevilget over 40 millioner til Kirkevergen og fellesrådet, som sammen med menighet, arkitekt og entreprenør har skapt et praktbygg. Den gamle og velkjente fasaden er beholdt, men koret er revet og kirken har blitt forlenget med 26 meter. Rommet har fått høyere tak og glassflater som slipper himmelen inn i rommet.

Bydelens storstue

Kirken får også en romslig kjelleretasje i tillegg til menighetssal og kontorer som allerede ekisisterer. -Nye Nordstrand kirke bli et kraft- og kultursenter, tror kirkevergen, -en storstue for hele bydelen.