Vellykket Potter-påske i Fagerborg

90 Potter-fan møtte opp til Åpningsseremoni og Potter-påske i Fagerborg kirke. Sokneprest Sunniva Gylver og medarbeiderne i menigheten kan puste ut etter to intense og vellykkede dager og netter. Kirken ble gjort om til Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom. -Parallellene mellom påskebudskapet og fortellingen om Harry Potter er tydelige, mener Sunniva.

90 barn og unge rigger seg til for Potter-påske i Fagerborg kirke.

Åpningsseremoni, tryllestavverksted, rollespill, Potter-foredrag, Potter-quiz, Potter-gudstjeneste og ikke minst visning av alle de åtte filmene stod på programmet i Fagerborg kirke fra Palmesøndag og til tirsdag morgen.

Madrasser fylte kirkerommet

Barn, tenåringer og voksne fylte kirken og rigget seg til med madrasser og soveposer foran i kirkerommet for å se filmene. Enkelte foreldre la seg til på feltseng bakerst i kirken, mens mange av barna holdt ut to hele netter.

Et kirketilbud for barn i påsken

Det er ikke alle som reiser på påskeferie. Selv om det er mye fint, ikke minst på musikkfronten, som foregår i kirkene i Oslo i påsken,  er det ikke mye som er direkte rettet mot barn og unge. Sunniva fikk den gode idéen å la Potter-universet være en del av påskefeiringen. -Å ofre seg selv i kjærlighet til andre er et gjennomgående tema i Harry Potter-bøkene, sier Sunniva. Idéen ble virkelighet, og det slo virkelig an. -Dette må vi bare gjøre til neste år også, var responsen fra mange av deltagerne.

Potter-gudstjeneste

Under Potter-gudstjenesten spilte organist Yngve Sporild Breievne Potters kjenningsmelodi som preludium, og ungdommene i arrangementskomitéen stilte som forsangere. Sunniva fremholdt i sin preken at vi ikke tror fordi vi ser, men vi ser fordi vi tror. -Troens øye, ser det, sa hun og siterte fra påskesalmen "Deg være ære" som fikk avslutte gudstjenesten med storslått orgelbrus i Fagerborg-Galtvort-borgen.