Arbeidskonflikt i kirken

Den pågående arbeidskonflikten i kirken berører nå Kirkelig fellesråd i Oslo direkte. Fra og med 4. januar er to ansatte tatt ut i streik. Det er særlig Ullern menighet som er berørt. -Vi håper på en snarlig løsning, sier kirkeverge Robert Wright.

Arbeidskonflikt i kirken

Konflikten er mellom arbeidsgiverorganisasjonen KA og ti arbeidstakerorganisasjoner. Flere prester, som er ansatte i bispedømmerådene, har vært tatt ut i streik. Det gjelder også prester i Oslo.

Totalt har 22 fagforeninger partsrettigheter i Hovedtariffavtalen (HTA) for Den norske kirke. De 10 fagforeningene som nå er i streik, valgte i høst å bryte hovedavtale-forhandlingene med KA. Det var enighet mellom KA og de øvrige 12 fagforeningene om pause i videre forhandlinger frem til mekling var avklart. Meklingen førte dessverre ikke fram, med det resultat at KA og 10 fagforeninger nå er i konflikt.

Per 4. januar er Ullern menighet den Oslo-menigheten som er sterkest rammet av konflikten. Der er alle prestene tatt ut i streik og fra i går også to KfiO-ansatte; daglig leder og en trosopplærer.

Det er kontakt mellom partene, og det er opp til partene å finne en løsning som kan avslutte konflikten. Eventuelt ytterligere streike-uttak gjøres fra fagforeningene med fire dagers varsel. Kirkeverge Robert Wright gir uttrykk for  håp om at konflikten vil finne en snarlig løsning.

Les mer om konflikten på KAs nettsider med spørsmål og svar om forhandlinger, mekling og streik.