Gravferd

Gravferden er en viktig hendelse i familien og vennekretsen der vi tar avskjed med den som er død.

Tre personer trøster hverandre ved graven

De som står nærmest må også forholde seg til en rekke praktiske, juridiske og økonomiske spørsmål. I løpet av kort tid må det blant annet tas valg for seremoni, gravferdsform og hvor gravlegging skal finne sted. Til hjelp med dette er det mest vanlig å benytte seg av tjenesten som et begravelsesbyrå tilbyr, men en kan også ivareta dette på egen hånd.

Kirketorget er et felles servicekontor for Den norske kirke i Oslo, og her koordineres de kirkelige gravferdene med lokaler og bemanning. Her kan du også ta kontakt for å få svar på spørsmål i forbindelse med kirkelig gravferd.

I Oslo er det kommunen ved Gravplassetaten som har gravplassmyndigheten på vegne av alle innbyggerne. Gravplassetaten forvalter gravplassene, tilviser graver og godkjenner gravminner. Oslo har per i dag 20 gravplasser og et krematorium på Alfaset.