Grønn menighet

Grefsen kirke ønsker å være en grønn menighet. Som menighet har vi et ansvar for å ivareta og forvalte Guds skaperverk, og i den grad vi kan, motvirke en kultur som tærer alt for hardt på jordas ressurser.

Vi tror at det vi som menighet og enkeltpersoner kan gjøre for å ta vare på miljøet nytter. Vi ønsker å bli mer bevisste på dette som stab og vi vil også oppfordre menigheten til å gjøre miljøvennlige endringer. Som kirke kan og bør vi gå foran som et godt eksempel.

Den norske kirke oppfordrer sine menigheter til å ha et miljø- og rettferdsfokus. En av måtene å gjøre dette på er å bli Grønn menighet.

I denne handlingsplanen har vi i Grefsen valgt ut hva vi ønsker å fokusere på i arbeidet med å være en Grønn menighet. Handlingsplanen ble godkjent av biskopen i 2010.

• Vi vil arrangere minst én gudstjeneste med fokus på miljø, forbruk og rettferd i løpet av kirkeåret.
  • Vi vil bruke Grønn kirkebok gjennom hele kirkeåret
  • Vi vil inkludere forbruk og rettferd-perspektiver i liturgien og i prekenen der det er naturlig
  • Vi vil arrangere gudstjeneste i friluft minst en gang i året.
  • Vi vil integrere forbruk og rettferd-perspektiver i vår undervisning og trosopplæring
  • Vi vil formidle stoff om miljø, forbruk og rettferd i menighetsbladet.
  • Vi vil delta i fasteaksjonen til Kirkens Nødhjelp (KN) og sørge for å ha en KN-kontakt i menigheten
  • Vi vil samarbeide med vennskapsmenighet i Sør
  • Vi vil kjøpe så lite som mulig
  • Vi vil velge Fairtrade-merkede produkter når slike finnes.
  • Vi vil velge miljømerkede produkter når slike finnes.
  • Vi vil bruke sparepærer
  • Vi vil senke temperaturen når det ikke er folk i kirka, menighetshus og kontor.
  • Vi vil slukke lyset i rom som ikke er i bruk
  • Vi vil skru av PC'en når vi går for dagen
  • Vi vil fylle opp oppvaskmaskinen før den settes på
  • Vi vil oppfordre ansatte og besøkende til å gå, sykle eller reise kollektivt til/fra kirka
  • Vi vil redusere bruken av bil og fly ved tjenestereiser
  • Vi vil unngå bilkjøring i nærmiljøet og på korte turer
  • Vi vil legge til rette for sykkelparkering ved kirka
  • Vi vil kopiere og printe ut på begge sider av arket
  • Vi vil bruke baksiden av brukt papir til kladdeark og huskelapper
  • Vi vil reparere gamle ting i stedet for å kjøpe nye
  • Vi vil kjøpe brukte ting i stedet for nye når dette er mulig
  • Vi vil være med å arrangere byttemarked, loppemarked eller benytte gjenbruksbutikker. Frivillighetssentralen har egen bruktbutikk. Vi vil opplyse folk om denne, og bruke den selv.
  • Vi vil levere glass og metall til resirkulering
  • Vi vil levere plast til resirkulering
  • Vi vil levere EE-avfall (elektrisk og elektronisk avfall) til godkjent mottak (butikk eller miljøstasjon) eller gjenbruksordning der det er mulig
  • Vi vil levere kjemikalierester til godkjent mottak
  • Vi vil opprette et ”Grønt hjørne” sammen med de andre infobordene bak i kirka.
  • Vi vil bruke prosjektor i gudstjenesten istedenfor å kopiere opp program.

Kontaktinformasjon for Grefsen menighet

Grefsen kirke
Glads vei 45

Org.nr: 974 789 264 (Grefsen sokn)

Vipps 17317 for søndagsoffer
Vipps 17327 for gave til menigheten

Kontakt oss:
post.grefsen.oslo@kirken.no
Telefon- og besøkstid:
mandag-fredag kl.10-14

Bankkonto: 1506.21.80738 for gaver.

Bankkonto: 1503.94.72500 for innbetalinger med KID.

Bankkonto: 1609 23 60613 for andre innbetalinger uten KID.