Velkommen til dåp

Dåpen er en fest. Når et barn blir båret til dåp, blir vi minnet om at ingen kan bære seg selv. Gjennom dåpen blir vi en del av et fellesskap som strekker seg over hele verden – og gjennom alle tider. Det er en markering der barnet har alle sine viktigste støttespillere rundt seg, og der Gud lover å følge barnet alle dager.

Velkommen til dåp i en av våre tre kirker; Grorud, Romsås eller Rødtvet. Grorud menighet vil gjerne dele gleden og feire at et nytt menneske får plass i kirkens store fellesskap og i vår menighet. Dåpen er en gave fra Gud. Den er ikke lett å forstå, men enkel å utføre. Vi øser vann over hodet til den som blir døpt, og sier hva dåpen betyr. Vann er livgivende og vann renser. Vannet er et konkret tegn på Guds omsorg. To navn blir nevnt: den døptes navn og Guds navn. Den døpte og Gud hører sammen. Her og nå – og for evigheten.

Vi tenner dåpslys og ber om Guds velsignelse over den døpte, familien og fadderne. Vi har tre flotte kirker hvor det er mulighet for dåp nesten hver søndag. Romsås kirke har byens vakreste døpefont, en rennende kilde midt i det nydelige kirkerommet. I Rødtvet kirke er det ofte gudstjenester hvor vi tilrettelegger spesielt for barn, og det er et stort barnekormiljø som er med å løfte gudstjenestene. Grorud kirke står der i all sin prakt og er Groruddalens katedral. Hit kommer mennesker fra hele dalen vår for å feire høymesser, ofte med dåp.

Sitat

Gud sier ja. Dere sier ja. Kirken sier ja. Dåpen er en gave fra Gud. Vi kan ikke helt forstå det. Men vi kan ta imot og si ja.

Browseren din har feilaktig blitt gjenskjent som en bot utifra User-agent verdien = Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com) . Vi hadde satt stor pris på om du kunne sende denne feilmeldingen til: skjeri@kirken.no slik at vi får fikset dette for deg og alle andre med samme browser