Vielse i Maridalen

Ekteskapsinngåelse eller vigsel er en offentlig handling og kan skje kirkelig eller borgerlig. I vitners nærvær gir en hverandre løfte om å leve sammen resten av livet. En godkjent vigselsperson skal erklære at ekteskapet gyldig. Par som er borgerlig viet kan i tillegg ha en kirkelig forbønnshandling for ekteskapet.

Velkommen til vielse i Maridalen kirke i flotte omgivelser! Det er også mulig å gifte seg i kirkeruinene i Maridalen.

Om du ønsker å gifte deg i Maridalen, ta kontakt med Kirketorget på telefon 23629009 eller e-post kirketorget.oslo@kirken.no
Kirketorget er servicekontoret for alle menighetene i Oslo og reserverer kirken til vielse.
Har du noen spørsmål kan du også ta kontakt med menighetskontoret post.nordberg.oslo@kirken.no / 23629492 eller daglig leder Marianne Utle mu954@kirken.no / 23629492

Vielse i annen kirke?
Bor dere i Oslo og på grunn av tilknytning ønsker vielse i en annen kirke enn den dere tilhører, er dette fullt mulig. Da vil prest fra menigheten hvor dere er bosatt følge brudeparet til den aktuelle kirken. Det gleder innenfor Oslos grenser, dersom brudeparet ønsker det, og presten ikke har annen vielse i egen menighet. Selv om prestene følger med sine brudepar innenfor Oslo, er det den stedlige kirkens organist som spiller, og som skal ha beskjed om salmene og musikkinnslagene.
Prøving av ekteskapsvilkårene
Alle papirer ordnes gjennom folkeregisteret. Blankettene som kreves kan fås ved henvendelse til folkeregisteret i den kommunen hvor en av brudefolkene er registrert bosatt og sendes tilbake til folkeregisteret ferdig utfylt.
Blankettene finnes også elektronisk her.

Når folkeregisteret har prøvet papirene, utstedes et dokument som er gyldig i fire måneder. Dette leveres kirken i god tid.

Samtale med prest
Når tidspunktet nærmer seg, har dere en samtale med presten som skal vie dere. Her avtaler dere salmer og musikk og går gjennom det som skal skje under vielsen. Vigselsritualet inviterer til aktiv deltakelse fra familie og venner, og det er mulig å sette sitt personlige preg på seremonien.

Les mer på kirken.no, der finnes også en egen informasjonsfolder.

Velsignelse av ekteskap
Dersom man har inngått ekteskap ved tinghus eller på ambassade i utlandet, kan man siden få ekteskapet velsignet i kirken. Ritualet i denne forbønnshandlingen ligner ritualet for vigsel.

Forslag til bryllupsmusikk og salmer kan du finne i artikkelen om bryllupsmusikk.

Kontaktinformasjon for Maridalen menighet

Postadresse/kontor:

Kringsjågrenda 1, 0861 Oslo

Tirsdag - Fredag 10-14

Besøksadresse:

Maridalsveien 952, 0890 Oslo

Epost: post.nordberg@oslo.kirken.no Telefonnummer: 23 62 94 90 Konto: 1602.49.01959