Elsk din neste! Om krig og vern

10. november 2019 feirer Luftforsvaret 75 år, og dagen markeres i høymessen i Oslo domkirke. I tillegg til domkirkens prester og kantorer deltar prester, offiserer og kadetter fra Luftforsvaret og Luftforsvarets musikkorps. Alle er hjertelig velkommen til både høymesse og kirkekaffe denne søndagen.

Elsk din neste! Om krig og vern

Enhver gudstjeneste handler om å sette kristendom i kontekst. Når Domkirken og Luftforsvaret samarbeider, tydeliggjøres viktige utfordringer i samfunnet. Høymessen denne søndagen vil tematisere direkte det sammensatte forholdet mellom maktutøvelse og vern, mellom krig og menneskeverd. Gjennom liturgi, musikk og preken spør medvirkende fra Oslo domkirke og Luftforsvaret:

Hva tenker vi om å ha et forsvar som ikke bare øver beredskap og krigsforebygging, men også deltar i skarpe operasjoner under skiftende sikkerhetspolitiske forhold? Hvordan kan nestekjærlighetsbudet være levedyktig i møte med krigens realitet?

10. november er stiftelsesdagen for Luftforsvaret, som fyller 75 år i år og har et ønske om å markere dette i en høymesse. Oslo domkirke er en av nasjonens to hovedkirker og skal gi rom for mange offisielle oppdrag. Hovedstadens domkirke er også i denne sammenheng et naturlig kirkerom å bruke når hele folket skal inviteres med. Vi følger kirkeårets tekster og domkirkens vanlige liturgi. I tillegg tennes minnelys for falne soldater. Prekenteksten denne søndagen, er om den barmhjertige samaritan (Lukas 10,25–37). Budskapet er betingelsesløs nestekjærlighet.)

I etterkant av gudstjenesten er det kirkekaffe i Oslo militære samfunn. Det vil også være kransenedleggelse på Akerhus festning. Både gudstjeneste og kirkekaffe er åpent for alle.

Medvirkende er bl.a:
Elisabeth Thorsen (preken) og Mathias Gillebo, liturger
Oslo Domkor
Vivianne Sydnes, dirigent
Kåre Nordstoga, orgel
Sjef for Luftforsvaret generalmajor Tonje Skinnarland
Sjefsprest for Luftforsvaret oberstløytnant Tore Henrik Meberg-Hansen
Luftforsvarets musikkorps

Messemusikk fra Anton Bruckners Messe nr. 2 i e-moll.