Samtalekveld med Vårt Lands redaktør. OPPDATERT ETTER MØTET. SE BILDENE

Velkommen til ny samtalekveld i Haugerud kirke onsdag 15. november 2017 kl. 19-20.30. Kveldens gjest er redaktør Åshild Mathisen fra Vårt Land. OPPDATERT ETTER MØTET. LES VIDERE OG SE BILDER OG OMTALE.

Samtalekveld med Vårt Lands redaktør. OPPDATERT ETTER MØTET. SE BILDENE

Invitasjon til møte

I sin tid som redaktør har hun tydelig profilert Vårt Land som en livssyns-meningsbærer.

Dette må vi få vite mer om.

Hva er det Vårt Land ønsker å formidle…?

Velkommen til en spennende samtalekveld!

Oppdatering etter møtet

Rundt 25 oppmøtte hørte Åshild Mathisen, i samtale med Svein Helge Rødahl, orientere om avisen Vårt Land. Etter en kort presentasjon av hennes egen bakgrunn og avisens historie, gikk man gjennom avisen nærmest side for side og reflekterte over de valg som er gjort. Her er et lite knippe blant sakene som ble berørt.

Forholdet til nettpublisering fikk mye oppmerksomhet. Nyhetspulsen er flyttet til nettet, og papiravisen må bore dypere i andre saker - selv om den også skal ha en del harde nyheter. Kommentarstoff har fått større plass. Avisen har fått økt samfunnsorientering.

Religiøst stoff får naturlig nok mye plass. Utgangspunktet er luthersk, men avisen er nå "ganske økumenisk". En forsøker å gi respektfulle presentasjoner. En prøver å bidra til en holdning at det må være rom for religiøsitet i det offentlige rom.

Om politisk stoff understreket Mathisen at Vårt Land ikke er et talerør for Kristelig folkeparti. Debattstoffet er endret ved at en har hentet inn flere stemmer enn før. Kulturstoff forsvinner fra mange andre aviser, men Vårt Land forsøker å holde på det. Spalten Min tro misforstås av mange, den skal ikke bare være tradisjonelt oppbyggelig, men også ta med folk som tenker "utenfor boksen". Den nye spalten Mens du tror derimot, skal være mer spesifikt oppbyggelig.

Mathisen brukte noe tid på å reflektere over de vanskelige valgene en står oppe i og mulige forbederinger. Avisen må ta hensyn til den digitale revolusjon, hva den faste leserkretsen ønsker av stoff og hvordan man kan bli relevant for nye lesergrupper. Men arbeider også med å gjøre selve presentasjonene spenstigere, men er bevisste på å ikke bli "tabloide".

Nedenfor er noen bilder fra møtet.