Samtalekveld med Anne Sender - OPPDATERT etter møtet

Samtalekveldene i høst går mot sin avslutning, og vi ser fram til den fjerde samtalekvelden. Anne Sender kommer til Haugerud kirke onsdag 30. november 2016 kl. 19 og samtaler med oss om Mangfoldig tro - tro i vekst? OPPDATERT: Les kort referat og se bilder fra møtet.

Samtalekveld med Anne Sender - OPPDATERT etter møtet

Om Anne Sender

Anne Sender er sekretariatsleder i Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn, som hun var med å starte. Hun er tidligere forstander i Det mosaiske trossamfunn i Oslo.

Anne Sender er en profilert person i tros- og livssynsarbeidet i Norge. Det skal bli spennende å høre hva hun vil si om den jødiske tros kår i vårt samfunn – og i Europa. Hennes bok Vår jødiske reise, en personlig fortelling, har fått meget god omtale. Hun har arbeidet for Flyktninghjelpen i Sudan, som våpenhvileobservatør på Sri Lanka og spesialrådgiver for UD. Hun fikk i 2013 Brobyggerprisen og i 2014 Fritt Ords Pris.

I en årrekke har hun kjempet for religiøse minoriteters rettigheter og jobbet for dialog og samhandling mellom mennesker med ulik religiøs bakgrunn. Er det noen som kan si noe om det mangfold av tro som utspiller seg – og vokser – i vår by, så er det Anne Sender.

Musikk av Thore Haukner

Men det skjer mer denne kvelden: Hans Arne Akerø spiller noen av Thore Haukners pianostykker. Haukner var organist i Haugerud kirke i nær 40 år. Se omtale av 80-årsdagen i lenkene nedenfor. Han har komponert en mengde musikk. Klikk her og gå til Youtube hvor du kan glede deg over en rekke av hans verker.

Altså: Vi sees i Haugerud kirke onsdag 30. november 2016 kl. 19.00.

OPPDATERT etter møtet

Møtet var lagt opp som en samtale mellom Anne Sender og sokneprest Svein Helge Rødahl. Først fikk vi vite litt om jødedommen i Norge i dag. Det er kanskje i underkant av 2 000 personer i Norge som kunne kalt seg jøder. Av dem er rundt 700 med i de to mossaiske menighetene i Trondheim og Oslo. Menigheten i Oslo følger en ortodoks ritus med bl.a. ganske strenge sabbatsregler. Her var Anne Sender forstander (den første kvinnelige) i over 6 år.

Sender konverterte i voksen alder og vi fikk høre litt om hennes vei inn i jødedommen. I jødedommen er riktig praksis viktigere enn riktig tro. Man skal utfordre tanker, også sitt eget tankegods, og "krangle med sine lærere og spørre Vårherre". Ulike jøder kan derfor legge vekt på nokså ulike sider ved jødedommen. Det er også mye humor blant jøder - en overlevelsesstrategi i vanskelige omgivelser i mange land.

Under og etter krigen ble det begått betydelig urett mot jødene og dette har satt dype spor blant jødene. Fortsatt er det en ikke ubetydelig antisemittisme i Norge.

Anne Sender har kritisert staten Israels politikk overfor palestinerne og har deltatt i Kirkens nødhjelps følgeprogram blant palestinerne. Selv om opprettelsen av Israel var viktig som symbol på identitet og anstendighet etter Holocaust, mener hun at mye kunne vært gjort bedre senere og at palestinerne fortjener noe bedre nå.

Sender var med på å starte Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn og er nå sekretariatsleder der. Hun er opptatt av at det skal være like forhold for tros- og livssynssamfunnene og at det ikke, som før, skal være kristne som setter rammer og regler også for de andre samfunnene. Likevel vil Den norske kirke ha en viktig rolle som majoritetssamfunn. Sender ser det som en viktig fellesoppgave å sørge for at tro og livssyn kan eksponeres i det offentlige rom.

Til slutt ble det en diskusjon rundt tro i Oslo. Sender mente tro generelt ikke var på retur, den har fulgt menneskene alltid og det er 86 % troende på verdensbasis. Men det kan se ut som institusjonalisert tro sliter.

Etter samtalen og en kort spørsmålsrunde spilte så Hans Arne Akerø tre av de ti stykkene i Thore Haukners Groruddalssuite.

Se også bilder fra kvelden nedenfor.