Forberedelser

Det er selvsagt mange ting å tenke på når man skal gifte seg. Mange er opptatt av selve festen, men det er en del formelle ting dere må ha i orden før vielsen kan finne sted. Hos Skatteetaten vil dere til enhver tid finne oppdatert informasjon om hva slags papirer som må fylles ut, klikk her. Dere kan også finne svar på en del spørsmål i ekteskapsloven, klikk her.

Begge brudefolkene skal fylle ut skjemaet Erklæring fra brudefolkene for prøving av ekteskapsvilkårene. Forloverne fyller ut Forlovererklæring. De som skal gifte seg i utlandet, må ordne papirene i Norge. De fleste skjemaer kan nå fylles ut elektronisk.

Det er Folkeregisteret som undersøker om de som vil gifte seg oppfyller vilkårene for ekteskap. Hvis disse er oppfylt, får dere en prøvingsattest. Attesten skal leveres til menighetskontoret så raskt som mulig, men tidligst fire måneder før vielsen.

Forberedelser til seremonien i kirka

Dere henvender dere til Kirketorget (se kontaktinformasjon nedenfor) for å avtale tid og sted for vielsen. Deretter får dere tildelt prest og kantor/kirkemusiker. Dette gjøres vanligvis ca. tre måneder før vielsen. Har dere spørsmål som må avklares før dette tar dere direkte kontakt med en av prestene i menigheten.

Presten tar kontakt for å avtale en samtale. Denne kan foregå i hjemmet eller i kirka. I samtalen vil presten gjerne bli litt kjent med hvem dere er, og det er rom for å snakke åpent sammen om store og små spørsmål. Dette møtet er også en god anledning til å planlegge programmet for vielsen. Mange ønsker bl.a. en liten øvelse.

Tenk gjerne gjennom på forhånd hva slags salmer dere ønsker å synge, om det er noen spesielle ønsker for inngangs- og utgangsmusikk som organisten skal spille eller om det er noen andre kulturelle innslag dere selv ønsker å organisere. Vi vil alltid forsøke å komme dere i møte, men noen ganger må vi kanskje se om det finnes andre gode muligheter, av praktiske hensyn.

Hvis en eller begge har røtter i et annet land, kan det være fint å ha bidrag som avspeiler dette. Presten kan ved behov ofte forrette hele eller deler av vielsen på engelsk.

I forkant av vielsen er det mulig å pynte kirkerommet, hvis man ønsker det, men kirkerommet er vakkert i seg selv. Det er derfor slett ikke alle som har med egen pynt. Merk at dere umiddelbart etter vielsen må rydde rommet hvis dere har med egen pynt! Roseblader, ris og lignende er ikke tillatt, av hensyn til opprydding.

På hovedsidene til Den norske kirke finner dere en fullstendig oversikt over ritualet og valgmulighetene, klikk her

Etter vielsen melder presten fra til Folkeregisteret, som utsteder vigselsattest. Brudefolkene kan få med seg en stemplet melding om vigsel fra presten. Denne gjelder som midlertidig attest og kan f.eks. være nødvendig ved bryllupsreise i utlandet rett etter vielsen.