Menighetens misjonsprosjekt

Menighetens offisielle misjonsengasjement består fra høsten 2014 av i støtte til et Himalpartner-prosjekt i Nepal.

Kristina Tamang, en av de faste kursholderne ved Bethesda, i aktivitet

Menighetens hovedengasjement er for tiden støtte til en satsing innen Mental helse i Nepal gjennom misjonsorganisasjonen HimalPartner.

Starten for det nye misjonssamarbeidet gikk under gudstjenesten i Haugerud kirke søndag 7. september 2014.

Et prosjektet innen satsingen Mental helse heter Sjelesorg i kirkene, og her har vår menighet fra 2014 vært med på å støtte Bethesda, et ressurssenter for sjelesorg og pastoral utdanning. Fra 2019 er vår støtte utvidet til å gjelde hele satsingen innen Mental helse.

Klikk her for å lese om satsingen Mental helse.

Stort behov for sjelesorg i kirkene

Det er flere gunner til at kristne i Nepal har store behov for sjelesorg og trosopplæring. Rask kirkevekst gjør at medarbeiderne må støttes og følges opp. Samfunnet er sterkt merket av konsekvensene av de store jordskjelvene i 2015. Kristne har fått vanskeligere kår i Nepal de senere årene gjennom lovgivningen.

Bethesda, et ressurssenter for sjelesorg og pastoral utdanning

For å imøtekomme det voksende behov for økt kompetanse innen sjelesorg og krisehåndtering, er HimalPartner partner med ressurssenteret Bethesda, etablert i 2010. Bethesda eies av nasjonale kirker og tilbyr grunnleggende opplæring i sjelesorg for kirkeledere (pastorer, diakoner, kvinnearbeidere og ungdomsledere). Det er viktig med bakgrunnskunnskap om kultur og kontekstualisering av Bibelens budskap inn i eget liv. Aktuell tematikk er tilgivelse, syndsbekjennelse og krisehåndtering, men også hvordan gi sjelesorg til pårørende og menigheter etter selvmord. Mange mennesker er også blitt traumatiserte etter borgerkrigen og jordskjelvene. Dette kommer i tillegg til det som ellers er av mentale lidelser i en befolking.

Inntil 2016 ble Bethesda ledet av Mirjam Bergh, som også har besøkt vår menighet flere ganger. I 2016 overtok Ramu Rayamajhi ledelsen. Klikk her og les mer om satsingen på sjelesorg i Nepal. Og klikk her for mer informasjon om sjelesorgsenteret Bethesda spesielt

Misjonsprosjektet i vår menighet

Engasjementet i vår menighet administreres av menighetens Utvalg for misjon og vennskap.