Orgelet er integrert i den gamle fasaden fra 1877 som ble laget av den tyske orgelbyggeren Rieger. Dette var et instrument preget av datidens romantiske klangidealer, noe som har vært bestemmende for den klanglige utformingen av det nye instrumentet. Eule har særlig tatt utgangspunkt i orglene til Friedrich Ladegast som var en av de ledende tyske orgelbyggerne på 1800-tallet. Da Ladegast også beholdt elementer fra 1700-tallet i sin orgelstil, vil denne orgeltypen passe til orgelmusikk fra barokken, f. eks. til musikk av Bach.
Det nye orgelet har fått 44 stemmer (inkl. en ekstensjon) fordelt på tre manualer og pedal. To manualverker i svell, der franskinspirerte rørstemmer og overblåsende fløytestemmer inngår, vil også gjøre orgelet egnet til fransk orgelmusikk. Et viktig kjennetegn på et godt kirkeorgel er dets egenskaper som akkompagnementsinstrument. Det nye instrumentets grunntonepregede klang er valgt nettopp fordi den erfaringsmessig vil fungere godt til ledsagelse av menighetssang og kor. De krav til funksjonalitet og effektivitet som vår tid stiller, er tilfredsstilt gjennom et moderne datasystem som styrer orgelets registre.
Med sin klanglige og tekniske utforming er det nye orgelet enestående i norsk sammenheng, og det vil være et verdifullt tilskudd til orgelparken i Oslo. Vi tror det vil inspirere til ny kirkemusikalsk aktivitet og bli til glede for kulturinteresserte i Oslo og omegn.