Jubileumsgudstjeneste i Ila kirke 22. mai kl. 11.00

Sagene og Iladalen menighet ønsker deg velkommen til jubileumsgudstjeneste og kirkekaffe søndag 22.mai kl. 11.00. Jentekoret STAS fremfører kantor Stein Skøyeneie sin nyskrevne motett til jubileet.    Superkoret og Ilaharmonien deltar sammen med kantor Espen Takle og trompetist Trond Olav Ruistuen. Menighetsrådet og mange frivillige medarbeidere, sokneprest Knut Rygh og kapellan Ole Andreas Holen. Originale filmopptak på 16 mm av Ila småkirkes første prest Rødland  fra  byggingen og åpningen i 1941.

Den første prestefamilien i Ila småkirke. Familien Rødland 1936 - 1954

Ila kirke ble offisielt vigslet med gudstjeneste på Kristi himmelfartsdag i mai 1941! Den ble reist som Ila småkirke og var den andre arbeidskirken som ble bygget med egen menighetssal og to leiligheter. Småkirkene ble reist på lokale midler av innsamlede gaver. Det var bare den ansatte presten Rødland som hadde lønn fra staten. Han ble ansatt for å være primusmotor i innsamlingen. Rødland var god på kommunikasjon. I tillegg til å organisere et utall av foreninger knyttet til kirken for å samle inn midler og være aktive grupper for menigheten, filmet han også byggingen av kirken og miljøet rundt på sitt eget 16 mm filmkamera i svart/hvitt uten lyd. I 1999 ble Fru Rødland intervjuet om sin tid som prestekone i Iladalen. Filmen vil bli vist i biblioteket under kirkekaffen  - uten lyd! Jubileumsgudstjenesten blir ledet av sokneprest Knut Rygh og kapellan Ole Andreas Holen. Kantorene Stein Skøyeneie og Espen Takle og Trompetist Trond Olav Ruistuen. Deltagelse av jentekoret STAS som fremfører Skøyeneies nyskrevne motett til jubilieet, Superkoret, Ilaharmonien og mange frivillige medvirkende.