Vigsel i kirken

Bryllup er en stor og festlig begivenhet, og vi slår gjerne et slag for at dere som skal gifte dere velger Sinsen kirke som vigselssted. I vårt moderne kirkerom er det høyt under taket, god plass til alle som vil være til stede, et fint orgel og samtidig et godt sted for nærhet og tilstedeværelse. Alt ligger til rette for en høytidelig og nær seremoni uten alt for mye jåleri.

Ekteskapsinngåelse eller vigsel er en offentlig handling og kan skje borgerlig eller kirkelig. I vitners nærvær gir brudeparet hverandre løfter om at de vil leve sammen resten av livet. En godkjent vigselsperson skal erklære at ekteskapet gyldig.

Par som er borgerlig viet kan i tillegg ha en kirkelig forbønnshandling for ekteskapet.

De siste årene er det blitt mer vanlig med borgerlig vigsel, men fortsatt gifter halvparten av alle par seg i kirken. Mer informasjon og praktiske råd til dem som planlegger bryllup i kirken, finnes i lenkene under.