Oslo Circles - BELLISSIMO SEICENTO

Søndag, 3.april 2022, kl 18.00, Gamle Aker kirke, Oslo Konsert med Oslo Circles & Josué Meléndez, zink Oslo Circles: Astrid Kirschner, barokkfiolin/leder Gunnar Hauge, barokkcello Jadran Duncumb, teorbe Mariangiola Martello, cembalo/orgelpositiv Barokkmusikk fra 1600-tallets Italia : av Buonamente, Cima, Rosenmüller, Merula, Bovicelli, Kapsberger, Scarani, og flere.

Seicento italiano - Italias 1600tall - var vitne til store endringer i musikkens estetikk, både for instrumental- og vokalmusikk. I overgangen fra renessansen til barokken kom det nye musikalske former som opera, sonata og solokonsert, og de nye musikkinstrumentene som fiolinen eller teorben inspirerte komponistene. Den nye akkompagnerte måten å synge på, ble brukt flittig i den splitter nye opera-sjangren, og den spredte seg raskt også til instrumentalmusikken.

Kveldens program presenterer 1600-tallets to musikalske konkurrenter: fiolin og zink (kornett). Mens det eldre instrumentet zink hadde sin bakgrunn fra aristokratien, og sto som symbol for representasjon i kirke og hoff, var fiolinens røtter før 1600 mer i dansemusikk, både på gata eller pub.

Men fra 1600 utforsker de første fiolinvirtuosene fiolinens nye muligheter: nye teknikker (dobbelgrep, virtuose løp, spill i høye posisjoner etc) blir etablert, og ved siden av gatefiolinister finnes det etter hvert fiolinvirtuoser. Også her spiller notetrykk en viktig rolle: komponistene skrev sonater nå 'for kornett eller fiolin', og plutselig åpnet det seg et enda større marked for notesalg: nemlig den stadig voksende mengde fiolinister.

Instrumentet zink, også zinke eller sinke, og på italiensk: cornetto er laget av tre, men med et messing munnstykke, dette gir det en egen spesiell klang. På 1600-tallet syntes man zink var det instrumentet som imiterte best den menneskelige stemmen. Zinken ble mye brukt fra 1400- til 1600-tall, men etter 1600 overtok fiolinen gradvis som det mest brukte og populære instrumentet. Men i denne overgangen fantes det også en tidsperiode da begge instrumentene eksisterte side om side, og t.o.m. konkurrerte med hverandre. Kveldens program er fra nettopp denne spennende tiden, og byr på vakker, overaskende, fengende og ettertenksom 1600-talls musikk av Johannes Rosenmüller, Giovanni Battista Buonamente, Giovanni Paolo Cima, Tarquinio Merula, Giovanni Battista Bovicelli, Giovanni Girolamo Kapsberger, og flere.

Vår gjest Josué Melendez (zink) har studert trombone, zink og blokkfløyte i Costa Rica, Basel og Den Haag. Hans arbeidsplass er over hele verden, og han jobber med ledende tidligmusikkensembler som Concerto Palatino, La Fenice, Les Cornets Noirs, Musica Fiata, Oltremontano, Nederlandse Bach Vereniging, His Majestys Sagbutts & Cornetts, Academy of Ancient Music, og har jobbet med ledende barokkdirigenter som Ton Koopman, Jordi Savall, Rinaldo Alessandrini, Alessandro de Marchi og mange flere. Han har flere ganger også gjestet Den Norske Opera & Ballett i Monteverdi-operaproduksjoner. Han er grunnlegger av tidligmusikkgruppen Il Fideli, som vant 1.prisen i International Young Artist Presentation 2009 i Antwerpen og som han har spilt inn to CDer med. I dag er han spesialist for barokk improvisasjon og underviser ved Musikkhøyskolen i Trossingen/Tyskland.

OSLO CIRCLES

Fabelaktig innfallsrik. Helt praktfull. - klassiskmusikk.com

Virkelig magisk. Gnistene spruter. - BR Klassik

Eksellent spilt. – musicweb.international

L’excellence des instrumentistes – baroquiades.com

Barokkensemblet Oslo Circles ble grunnlagt i 2015 av barokkfiolinisten Astrid Kirschner, og med på laget har hun ledende musikere fra det skandinaviske og internasjonale barokkmiljøet. Med nysgjerrighet og lidenskap blåser musikerne støv av de gamle partiturene og viser hvor moderne barokkmusikk kan være. Musikerne finner man også i andre internasjonale barokkgrupper som Concerto Copenhagen, B’Rock, Academia Montis Regalis, Barokkanerne, Barokksolistene og Akademie für Alte Musik Berlin. Oslo Circles har samarbeidet med sangere som David Hansen (kontratenor), Berit Norbakken (sopran), Marianne Beate Kielland (mezzosopran), Halvor F. Melien (bassbaryton), Magnus Staveland (tenor), Rinaldo Alessandrini (cembalo), skuespilleren Anders Baasmo Christiansen og flere. Oslo Circles har gjestet internasjonale festivaler som Froville Festival (Frankrike), Baroque & Beyond (Sverige), Wunderkammer (Italia), Spazio & Musica (Italia), og Varadzin Baroque Nights (Kroatia) hvor Oslo Circles sammen med Marianne Beate Kielland også vant kritikerprisen for festivalens beste musikalske interpretasjon. Oslo Circles’ første CD 'One Charming Night' med arier og teatermusikk av Henry Purcell (med David Hansen, kontratenor) ble lansert i november 2019. Pressen ga den terningkast 6 og kalte innspillingen ‘helt praktfull’, musikerne ‘fabelaktig innfallsrik’ og mente ‘kort sagt, er dette en av de mest renspikket festlige innspillingene jeg har hørt på i årevis,’ (Martin Anderson, klassiskmusikk.com). Oslo Circles og Marianne Beate Kielland (mezzosopran) har samarbeidet i lang tid, og i Januar 2022 ble deres CD 'Lamento' (for LAWO) lansert, igjen til strålende anmeldelser. Oslo Circles er støttet av Norsk Kulturråd, Music Norway, Fond for utøvende kunstnere, Aksel Byes legat og Oslo kommune.

Konserten er støttet av Norsk Kulturråd.

Kontaktinformasjon for St. Hanshaugen sokn

KONTORADRESSE