Ny sokneprest i St. Hanshaugen sokn

Roger Jensen er tilsatt som sokneprest i St. Hanshaugen sokn. Gudstjeneste med innsettelse av ny sokneprest avholdes i Gamle Aker kirke søndag 20. september kl 11:00. Velkommen! For noen dager siden ble det publisert et intervju med Roger i Vårt Land. Intervjuet kan du lese under "Les mer"

Ny sokneprest i St. Hanshaugen sokn

Hvorfor søkte du på denne jobben?

Jeg har alltid tenkt at jeg skulle avslutte mitt yrkesaktive liv som menighetsprest. Teologisk refleksjon lever og pulserer i meg hver dag, og jeg tilhører en luthersk teologisk tradisjon hvor all teologi i egentlig forstand er praktisk teologi. – Menighetstjenesten har på mange måter alltid ventet, nå kom den ideelle stillingen i min egen menighet, så da kunne jeg ikke la være å søke.

Hva blir den viktigste oppgaven?

Vi er et nytt sokn. Vi går i gang med å tenke strategi og veivalg. Den overordnede oppgaven er å være kirke på vårt sted, få være med å gi form og retning til et fellesskap her i indre Oslo vest hvor vi samles rundt fortellingene om snekkersønnen fra Nasaret. Vi har to kirker, Gamle Aker og Lovisenberg kirker. Lovisenberg har en stolt identitet knyttet til diakoni og tjeneste som vi skal videreføre. Gamle Aker er Oslos eldste bygg – og både helligsted og byens viktigste kulturminne. – Jeg vil arbeide for å gi mennesker helligstedet tilbake og skape frigjørende møter, erfaringer som også former mennesker til tjeneste for nesten.

Hva gleder du deg mest til?

Møter og fellesskap med mennesker i sorg og glede, gudstjenesteliv.

Hvilke erfaringer har du som gjør deg skikket til jobben?

Jeg vil peke på erfaringer fra akademisk arbeid og fra møter med pilegrimer. Gjennom pilegrim møter jeg mennesker som søker retning og orientering, gjennom mitt akademiske arbeid har jeg kunnet diskutere disse møter i lys av kirkens overlevering. – Det har gitt meg en forståelse av dagens kultursituasjon som både postsekulær og postkristen, en forståelse det blir viktig å ta med inn i den nye tjenesten. I tillegg karakteriseres jeg gjerne som entreprenør, også det er vil være viktig å ta med!

Hva er det beste du har opplevd?

Det beste er noe jeg stadig får oppleve – kjærlighet og nåde, i møte med mine nærmeste og mine medmennesker, og i troen.

Hva gjør du helst i fritiden?

Fotografering, lytte til musikk, gå turer, se film med min Birgitte – og når vi to kan sette oss i bilen og reise i Tyskland!

Hvilken bok vil du anbefale utenom Bibelen?

Det går nok mest i faglitteratur er jeg redd, og noe tysk skjønnlitteratur. Mest inntrykk de siste årene har selvbiografien til Joachim Gauck gitt, prest og tidligere forbundspresident i Tyskland: Winter im Sommer – Frühling im Herbst. Her flettes tysk og europeisk historie sammen, mellom øst og vest, i en sterk personlig fortelling.

Hva er ditt favorittbibelvers?

Jeg har nok ikke ett favorittvers, men jeg gleder meg over stadig å bli overrasket når jeg igjen og igjen leser de samme tekstene.

Hva er din favorittsang/salme?

Oi, ikke enkelt, hver del av kirkeåret har sine egne favoritter. Men kanskje No stig vår song (NOS 854) av Edvard Hoem. Den rommer det meste!

Nevn en person som har betydd mye for deg.

Foruten min kjære Birgitte må jeg fremheve teologistudiet ved Universitetet i Oslo, som ble en fantastisk tid i mitt liv. De som der særlig kom til å prege meg var Ingun Montgomery, Inge Lønning og Svein Aage Christoffersen. Troen fikk historisk forankring, både et eksistensielt og nært språk, og ble knyttet til hverdag, jord og kropp. Den arven bærer jeg fortsatt med meg. – Og jeg er glad og takknemlig for at jeg fikk muligheten til å være med å lage festskrift til de alle tre!

Faktaboksen:

Stillingens formelle navn: Sokneprest i St. Hanshaugen sokn

Dato for tiltredelse: 14. september

Sivilstatus: Gift med Birgitte Lerheim, to voksne gutter

Alder: 52

Stilling du hadde du før du fikk denne jobben: Daglig leder Pilegrimssenter Oslo og pilegrimsprest i Oslo bispedømme

Kontaktinformasjon for St. Hanshaugen sokn

KONTORADRESSE