Reglement for liturgiske klær og arbeidstøy for ansatte i Kongsberg kirkelige Fellesråd

Ordningen gjelder for alle ansatte i Kongsberg kirkelige fellesråd (KKF). Henvisning til «Særavtale om arbeidstøy» for KAs tariffområde. §2 Hovedregel: Arbeidstaker får som hovedregel utlevert arbeidstøy etter behov. Behovet avgjøres av partene lokalt.

Liturgiske klær ihht. retningslinjer for bruk fastsatt i Kirkemøte

Dette er arbeidstøy for ansatte i stillingskategoriene kateketer, diakoner og kantorer/organister. De liturgiske klærne stilles til disposisjon av arbeidsgiver. Medarbeiderne forutsettes å benytte dette i tråd med sin tjenesteordning, kirkens ordning forøvrig og slik lokale parter er blitt enig om. Stola skal kun brukes av den som er vigslet.

Arbeidstaker foretar selv bestilling av de liturgiske klærne, etter godkjenning fra arbeidsgiver. Faktura sendes fra leverandør til arbeidsgiver. Dersom arbeidstaker ønsker en spesiell utforming, som gjør at maksimalgrensen overskrides, må arbeidstaker selv betale det overskytende.

Stola, alba, og skjorter er personlig utstyr som kan følge arbeidstakeren når vedkommende fratrer i sin stilling eller går over i annen kirkelig stilling etter tre år. Ved tidligere fratreden kan arbeidsantrekket kan kjøpes ut til omforent pris, enten av arbeidstakeren selv, eller av annen kirkelig arbeidsgiver.

Er stillingen menighetsfinansiert i sin helhet, må menigheten selv betale for arbeidstøyet. Menigheten gjøres kjent med disse bestemmelsene.

Behovet for hvor ofte disse plaggene trenger fornyelse vurderes i hvert tilfelle etter stillingens størrelse og oppgaver.

Arbeidsgiver fastlegger følgende maksimalramme for innkjøp

Alba og singulum   8 750
2 stk. skjorter   1 750
2 vendbare stolaer med symboler 12 400
Totalt pr medarbeider 22 900

Arbeidstøy for kantor/organist, kirketjener og gravplassmedarbeider

Arbeidstøy for ansatte ved gravferd bekostes av arbeidsgiver etter fastsatte satser. Bestemmelsen under gjelder kantor/organist, kirketjener og gravplassansatte som gjør tjeneste ved seremoni og framføring av kiste og urne. Antrekk er mørk og ensfarget dress eller drakt, bluse/skjorte (med slips) hvit eller nøytral farge.

Ved vigsler og gudstjenester kler ansatte seg representativt i rent og pent tøy, dvs. ikke shorts eller tøy til tur og fritidsbruk.

Arbeidsgiver dekker 1 stk. mørk dress eller drakt, 2 stk. bluse eller skjorte med slips, 1 stk. frakk eller kåpe til vinterbruk (hvis behov).

Medarbeider foretar selv bestilling av klærne, etter godkjenning fra arbeidsgiver.

Arbeidstøy innkjøpt av arbeidsgiver skal kun brukes i arbeidstiden.

Arbeidsgiver dekker innkjøp av orgelsko til kantor/organist - makspris kr 1 000.

Arbeidsgiver dekker ikke sko til andre ansatte. Det skal brukes mørke sko som passer til antrekket.

Medarbeider må selv sørge for vask og vedlikehold av klærne.

Arbeidsgiver fastlegger følgende maksimalramme for innkjøp til arbeidstøy ved gravferd:

Dress/ drakt   3 000
2 stk. skjorter 1 000
Vinter frakk/kåpe 2 000
Totalt pr medarbeider 6 000

Arbeidstøy for gravplassmedarbeidere

Arbeidstøy for arbeid ved gravplasser dekkes av arbeidsgiver etter fastlagte satser og arbeidsmiljølovens lover og regler. Arbeidsgiver stiller til disposisjon beskyttende arbeidstøy som er nødvendig for ordinært grønt- og gravearbeid ved gravplassene, og tilpasset årstidene. Antrekk ved arbeid på gravplassene er arbeidsbukse eller -shorts, t-skjorte med logo, jakke med logo. Singlet og kort shorts skal ikke brukes. All logo er for Kongsberg kirkelige fellesråd med Olavsmerke.

Medarbeider melder behov for arbeidstøy og verneutstyr til sin leder. Leder bestiller klærne hos leverandør.

Arbeidstøy innkjøpt av arbeidsgiver skal kun brukes i arbeidstiden.

Arbeidsgiver fastlegger maksimalramme for innkjøp av arbeidstøy er kr 5 000 pr. år pr. ansatt.

Grunnpakke for gravplassmedarbeider er som følger:

• 2 arbeidsbukser sommer
  • 1 arbeidsjakke/fleecejakke/collegejakke