Fra fastmonterte seter til faste, tilviste plasser

Vi er glade for at regjerningen har endret reglene om fastmonterte seter. Overgangen til faste, tilviste plasser og inntil 100 personer i kirkene gjør at vi kan åpne opp igjen for hverdagsmesser og gudstjenester fra 23. februar.

Fra fastmonterte seter til faste, tilviste plasser

I følge Helsedirektoratet innebærer kravet om "faste, tilviste plasser":

• «Fast» betyr at deltakerne skal sitte på tilviste plasser under hele arrangementet og ikke bevege seg rundt i lokalet, utover ved nødvendige toalettbesøk eller lignende (f.eks. til dåp, nattverd osv.).
  • «Plass» betyr at deltakerne må sitte på et sete/benk/gulvteppe e.l. Arrangøren har ansvar for at stoler ikke flyttes nærmere enn en meter, og at benker o.l. markeres med nødvendig avstand mellom sitteplassene. Plassene bør være plassert slik at ansikt-til-ansikt-kontakt unngås. Ståplasser faller utenfor begrepet.
  • «Tilvist» betyr at plassene enten er nummererte eller at verter/vakter henviser deltakerne til nærmere bestemte plasser.

Dersom et arrangement gjennomføres med faste, tilviste plasser, kan det være maksimalt 100 deltakere til stede. Medvirkende kommer i tillegg. Alle til stede skal kunne holde en meters avstand, og det anbefales 2 meters avstand ved innendørs allsang (som f.eks. salmesang). Avstand måles skulder til skulder i alle retninger.

Et arrangement uten faste, tilviste plasser, har grense på maksimalt 10 personer i tillegg til medvirkende.

Hovedprinsippene for forsvarlig smittevern

1. Syke personer skal ikke delta på fysiske samlinger.
  2. Gode rutiner for hygiene, håndvask og renhold
  3. Minst mulig felles bruk og berøring av inventar og utstyr
  4. God avstand mellom alle som deltar.
  5. Tilstrekkelig bemanning til stede.
  6. Begrense antallet sosiale kontakter.

Se kalender for oppdatert info om arrangementer og aktivitet.

Kirkekontorene

Kirkekontorene er ikke åpne for besøkende, men sentralbordene er betjent via telefon og epost. Se mer info på Kongsberg Kirkekontor og Sandsvær Kirkekontor.

Link til detaljert info fra regjeringen

Link til smittevernveileder for Den norske kirke