Tania Michelet gjester Festspillgudstjenesten

Kongsberg kirke tenner lysekronene, åpner dørene og inviterer til en storslått festspillgudstjeneste under Glogerfestspillenes avslutningsdag. Temaet for festspillene og gudstjenesten er «løsrivelse», og Tania Michelet vil reflektere rundt temaet. Musikere, festspillorganist Bjørn Andor Drage, Kongsberg Kantori, kirkens prester og kantorer bidrar.

Tania Michelet gjester Festspillgudstjenesten

Michelet

Tania von der Lippe Michelet er en norsk skjønnlitterær forfatter. Hun debuterte i 2008 med romanen «Afrika er ikke for alle» og har bodd i Zambia i flere år. Hun er datter av Jon Michelet og Bente von der Lippe. Tania sto fram med sin kristne tro og døpte seg i Den norske kirke i februar 2019. Dette ble en positiv sensasjon i hele kristen-Norge, og fikk mye oppmerksomhet i mediene. Michelet har engasjert seg i kirkepolitikken og i Åpen folkekirke, og ble høsten 2019 valgt inn i menighetsrådet i Moss og Borg bispedømmeråd. – Det blir veldig spennende å få Tania Michelet til Kongsberg. Hun har opplevd en løsrivelse ved å la seg døpe og gå aktivt inn i kirken. Det blir spennende å lytte til henne på gudstjenesten, sier sogneprest Reidar Aasbø.

Musikalske krefter

Musikken under festspillgudstjenesten vil pregs av både samtidsmusikk og musikk av Beethoven i anledning komponistens 250-års jubileum. I tillegg til kantorene i Kongsberg kirke deltar Kongsberg Kantori, Oreste Kindilde på saksofon, Espen Jørgensen på el-gitar, Bjørn Andor Drage på Glogerorgelet og Tor Espen Aspaas på klaver.