Forhåndsstemmingen er i gang til kirkevalget

Samtidig som kommunestyre- og fylkestingsvalget holdes, kan du også stemme fram hvem som skal lede kirken på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå. Denne uken startet forhåndsstemmingen til årets Kirkevalg på kirkekontoret i Kongsberg. Forhåndsstemmingen pågår frem til og med fredag 6. september. På selve valgdagen mandag 9. september vil det være mulighet til å stemme i lokaler rett i nærheten av kommunevalget.

Forhåndsstemmingen er i gang til kirkevalget

Ved Kirkevalget har alle medlemmer fra 15 år og oppover stemmerett. I tillegg til å forhåndsstemme på kirkekontoret på KRONA åpner vi også for forhåndsstemming i Kongsberg kirke etter gudstjenesten søndag 1. september.

Tre stemmekretser

Det er 3 stemmekretser i Kongsberg og Jondalen; Kongsberg by, Gamlegrendåsen og Jondalen. På valgdagen kan medlemmer som sogner til Kongsberg by stemme i Kongsberg kirke, de som sogner til Gamlegrendåsen kan stemme på Gamlegrendåsen skole og de som sogner til Jondalen kan stemme på Jondalen skole. Åpningstidene er de samme som ved kommunevalget.

To valg

Kirkevalget er to valg: Det skal stemmes på kandidater til de lokale menighetsrådet og til bispedømmerådet i Tunsberg/Kirkemøtet.

Til menighetsrådsvalget i Kongsberg og Jondalen har 12 medlemmer sagt ja til å være kandidater til menighetsrådet de neste fire årene. Det skal velges inn 6 medlemmer og 5 varamedlemmer.

Kandidater til Kongsberg og Jondalen menighetsråd:

• Sigurd Hukkelberg (67) - Gamlegrendåsen
  • Berit Kristin Fonsdal (69) - Raumyr
  • Kjell Guldvog Staalesen (74) - Tislegård
  • Aslaug Roholdt (71) - Veungsdalen
  • Geir Løvdal (44) - Kapermoen
  • Sigrid Lien (66) – Gamlegrendåsen
  • Inger-Johanne Flatland Christensen (32) - Skavanger
  • Håkon Myhra (73) – Jondalen
  • Vera Henden (71) - Madsebakken
  • Liv Simonsen (68) - Gamlegrendåsen
  • Erik Trømborg (53) - Skinnarberga
  • Anne Berg Aicher (62) - Tislegård

Klikk for å lese mer om kandidatene.

Du kan levere stemmeseddelen uten endringer - da vil alle kandidatene på stemmeseddelen får da én stemme hver. Vil du endre på stemmeseddelen kan du gi én tilleggsstemme til inntil tre kandidater. Det gjør du ved å sette et merke i ruten til venstre for navnet til kandidaten. Kandidaten får da to stemmer. Du kan evt. gi personstemme til inntil tre andre valgbare personer i soknet. Det gjør du ved å føre opp personnavnet på stemmeseddelen. Personen får da én stemme. Merk at andre endringer ikke vil telle med i valgoppgjøret og at det ikke er anledning til å stryke kandidater.

Jondalen kirkekomite er menighetsrådets forlengede arm lokalt, og behandler og tar seg av lokale saker for kirken i Jondalen på vegne av menighetsrådet. For informasjon om kandidatlistene i Sandsvær (Hedenstad, Efteløt, Komnes og Tuft) velg snarveien "Kirkevalg 2019" (rød firkant) nedenfor.

Ved valget til bispedømmeråd i Tunsberg er det tre liste å velge mellom;

Bispedømmeråd finnes i hvert av landets elleve bispedømmer. Rådet ansetter blant annet prester og leder bispedømmet sammen med biskopen. Medlemmene av bispedømmerådet er også medlemmer av Kirkemøtet, det øverste representative organet i Den norske kirke.

Fra juss til gudstjeneste

Menighetsrådets og bispedømmerådets arbeid spenner over mange temaer. Det kan være barne- og ungdomsarbeid, juss og økonomiforvaltning, ansettelser, gudstjenester, miljø og rettferdighet, omsorg, musikk og misjon. Rådene skal sørge for vekst og næring til kirken og lokalsamfunnet.

Fakta…

• Ved kirkevalget i 2015 stemte 520.323 kirkemedlemmer.
    Det var en rekorddeltakelse på 16,7 prosent.
  • Ca. 3,1 millioner nordmenn har rett til å stemme ved årets Kirkevalg.
  • Det er dåpen som gir medlemskap i Den norske kirke.
  • Ungdom har stemmerett i Kirkevalget fra året de fyller 15.
  • Et menighetsråd har 4-10 medlemmer, i tillegg til sognepresten. Medlemmene har ulik utdannings- og yrkesbakgrunn, og mange er også aktive på andre arenaer i lokalsamfunnet.
  • Til sammen skal 7.000 rådsmedlemmer stemmes inn i Kirkevalget 2019.