Glasspynt-salg 2019

Onsdag 4. desember er det kulturkveld i Kongsberg kirke med salg av årets glasspynt "Dannebrogstjernen" inspirert av lysekronene i kirken.

Glasspynt-salg 2019

Årets glasspynt er inspirert av Dannebrogstjernene fra lysekronene i Kongsberg kirke. Stjernen er designet av Ingrid Austlid Rise og blir støpt i grafitt-former i en blåtone kaldt "Stahlblau" på Nøstetangen Glass. Støpeformene er produsert ved Det Norske Myntverket på Kongsberg.

Se link til artikkel med mer informasjon om design og produksjon.

Kulturkveld

Dannebrogstjernen kom på bestilling fra Overbergamtet til ære for kongen i København, Fredrik 5 og kongens merke går igjen flere steder i kirken. Under kulturkvelden i Kongsberg kirke onsdag 4. desember blir nettopp den danske innflytelsen kirken tema. Dørene åpner 18:00 og de kulturelle innslagene starter 18:30. Det blir åpen cafe med servering av kaffe og kaker og mulighet til å treffe de som har deltatt i prosessen for å produsere årets glasspynt. Omviserne i kirken vil også være tilstede for de som har lyst til å ta turen opp i klokketårnet, ned i krypten eller vite mer om det flotte kirkebygget og alt det rommer.

"Dannebrogstjernen"

• Glasspynten er håndlaget og selges i et nummerert og begrenset opplag.
  • "Dannebrogstjernen" vil koste kr. 400,- og under kulturkvelden vil det være mulig å kjøpe inntil 3 stk pr. person.
  • Vi håper og tror at det vil være nok til alle som ønsker å kjøpe. For å unngå kø vil det uansett deles ut kølapper ved inngangen til kirken fra 18:00.
  • Dersom det blir glasspynt igjen, vil disse selges fra Kongsberg kirkekontor (KRONA, 6. etg.) f.o.m. 5. desember. Her er det også mulighet til å kjøpe glasspynten fra 2018 men den første glasspynten (fra 2017) er vi dessverre utsolgt for.