Jul i kirken i Kongsberg og Jondalen

Det er mange som lurer på hvordan det blir med jul i kirkene våre. Her finner du litt informasjon om arrangementene i Kongsberg kirke og Jondalen kirke frem til nyttår.

Jul i kirken i Kongsberg og Jondalen

Kirken i Kongsberg og Jondalen har valgt å bidra til den nasjonale smitteverndugnaden. Vi har derfor gjort noen endringer på de planlagte aktivitetene i desember og økt opp vår digitale satsning. Merk at vi må ta forbehold om evt. endringer knytt til nasjonale eller lokale retningslinjer for smittevern.

Kirkelige handlinger i desember

I praksis betyr dette at hverdagsmessene på onsdager utgår, mens de planlagte gudstjenestene på søndagene i november går som planlagt, med noen justeringer;

Den norske kirke anbefaler ikke å gjennomføre nattverd og lystenning som en del av gudstjenestene for å redusere bevegelse i rommet, og dette har vi inntil videre valgt å følge.

Ved flere dåp vil vi også legge til rette for dåpshandlinger i egne dåpsgudstjenester i Kongsberg kirke da regjeringen ikke tillater mer enn 50 personer i kirker og kapell uten fastmonterte seter (kirkebenker defineres altså ikke som fastmontert sete, se mer informasjon lengre ned i artikkelen).

Vielser og gravferd gjennomføres som planlagt, men med en begrensning på antall personer i våre kirker/kapell.

Kulturkvelder før jul

Før jul inviterer vi til kulturkveld med Salma Lagerløfs legende om "Julerosa" ondag 9. desember i Kongsberg kirke og førjulskveld med musikk og sang i Jondalen kirke tirsdag 15. desember.

Jul i Kongsberg og Jondalen

• Lille julaften kl. 22:00 inviterer vi til adventskonsert i Kongsberg kirke med vokalkvintetten enFem. Denne konserten er utsolgt, men vil også bli streamet via vår YouTube kanal, se https://youtu.be/_L4L0cPkv5E

• Julaften blir det Julevandring i Kongsberg kirke fra 12:00 til 15:00. Julevandringen er en vandring gjennom en julepyntet kirke som tar utgangspunkt i juleevangeliet etter Lukas som passer for både liten og stor. Merk at vi vil benytte 2. galleri og trappene i kirken under vandringen. Les mer om julevandringen her.
    I tilllegg vil vi lage en digital julaftensgudstjeneste som vi legger ut på nettsidene våre, YouTube og Facebook.

• Julaftensgudstjenesten i Jondalen kirke vil gå som planlagt kl. 15:00  med mulighet for 50 deltakere. Påmeldingen har startet, og du kan melde deg på ved å kontakte kirkekomiteen i Jondalen eller Kongsberg kirkekontor.

• Første juledag vil høytidsgudstjenesten i Kongsberg kirke starte kl. 12:00. Det vil være mulighet for 50 deltakere og påmelding til juledagsgudstjenesten i Kongsberg kirke åpner torsdag 10. desember kl. 12:00 via TicketCo. Gudstjenesten 1. juledag er fullbooket, men den vil også streames via vår YouTube kanal på https://youtu.be/f3O-AhuSD30.

Adventskalender

Hver dag fra 1. desember og frem til jul åpner vi en ny luke i adventskalenderen fra kirkene i Kongsberg og Jondalen. Veien blir til mens vi går (i dette tilfellet mens vi filmer...), men det blir litt humor, en elefant, to kirker, tre vise menn, mange stjerner og god adventstemning. Du finner adventskalenderen på våre nettsider, på Facebook og i YouTube kanalen vårl.

Åpen kirke

Selv om hverdagsmessene på onsdager dessverre utgår i desember, vil Kongsberg kirke være åpen 11:00-12:00 på onsdager, med musikk og mulighet for lystenning.

Smittevern

Vi har utarbeidet smittevernsrutiner slik at alle er sikret et god og trygg samling i våre kirker og kapell. Vi har gode rutiner for hygiene, håndvask og renhold og tilstrekkelig bemanning til å håndtere dette på våre arrangement. Har du vært i kontakt med smittede, føler deg syk eller har symptomer på sykdom, er det viktig at du holder deg hjemme.

Vi er pålagt å registrere navn og telefonnummer til alle som deltar på arrangement i våre kirker, og disse oversiktene vil nå oppbevares i 14 dager før de slettes.

Link til mer informasjon om smittevern i Kongsberg kirke

Link til Den norske kirkes smittevernveileder