Julerosa i Kongsberg kirke

Onsdag 9. desember går årets siste kulturkveld av stabelen i Kongsberg kirke. Kari Løken Thorsen og vil fremføre Selma Lagerlöfs vakre legende «Julerosa» og vokalkvintetten enFem deltar med musikalske innslag. Det koster ingenting å delta på kulturkveldene i kirken og det blir mulighet til å få servert en kopp kaffe før arrangementet starter kl. 18:30.

Julerosa i Kongsberg kirke

Myter om julerosa

Den hvite julerosa som blomstrer til jul heter «Helleborus niger». Niger betyr svart og henspiller på av at røttene på planten er svarte.

Det finnes flere myter om hvordan planten oppstod. En fransk legende forteller f.eks. om gjeterjenta som slo følge med de tre vise menn på veien til Betlehem. Men mens vismennene hadde med seg gull, røkelse og myrra til Jesusbarnet, gråt gjeterjenta fordi hun ikke hadde med seg noe. Og der tårene hennes falt til jorden, vokste det opp vakre blomster – den første julerosa hun plukket og gav til Jesusbarnet.

En annen legende forteller at julerosa opprinnelig var svart, men at blomstene ble hvite som snø da Jesusbarnet ble født.

Selma Lagerløf fikk Nobels litteraturpris i 1909 som første kvinne. Hun har skrevet flere julelegender, blant annet “Legenden om julerosene” i 1908. Det er denne legenden som vil bli fremført i ord og toner på kulturkvelden.

En benk til hver...

Det er god plass i Kongsberg kirke, og med maks. 50 personer på våre arrangement kan vi i praksis ha en rad hver. Vi har fått mye erfaring fra å håndtere smittevernet siden i vår og alle som deltar på arrangementer i Kongsberg kirke skal oppleve at dette blir ivaretatt på en god måte. Fri inngang - hjertelig velkommen!