Informasjon om kirkelige handlinger i april

Frem til og med 25. april går Kongsberg kommune over til tiltaksnivå 5b. Dette er en forsiktig oppmykning, og vi er glade for å kunne starte opp igjen aktiviterer for barn og unge under 20 år og åpne for flere deltakere på dåp og vielser.

Informasjon om kirkelige handlinger i april

Gravferd

Ved begravelser/bisettelser er det nå tillatt med inntil 100 deltakere når alle deltakere har faste, tilviste plasser. Det er også tillatt å samles til urnenedsettelser, så lenge avstandsreglene overholdes. Selv om den generelle avstandsreglen er redusert fra 2 til 1 meter, er den helsefaglige anbefalingen 2-meter og kirken følger dette.

Antallet som kan være samlet til gravferd i våre kirker og på gravlunden vil avhenge av størrelsen på kohortene, men maksimalt antall ved seremonier med allsang er:

Kongsberg Gravlund: 35 personer
Kongsberg kirke: 100 personer
Jondalen kirke: 22 personer
Hedenstad kirke: 35 personer
Efteløt kirke: 40 personer
Komnes kirke: 35 personer
Tuft kirke: 30 personer

Dersom det skal være gravferdsseremonier uten allsang kan antallet i de mindre kirkene og gravlunden økes noe (Gravlunden 50 personer og Jondalen kirke 44 personer). For informasjon om kirkene i Sandsvær, kontakt kirkekontoret i Sandsvær.

Vielser og dåp

Ved vielser og dåp kan vi nå ha 20 deltakere på faste, tilviste plasser. Det er anbefalt at alle deltakere kommer fra samme kommune, ref. de nasjonale smittevernveiledningene.

Gudstjenester og hverdagsmesser

Det er nå åpnet for å ha gudstjenester med inntil 20 personer tilstede, og vi vil derfor starte opp igjen med hverdagsmessene i Kongsberg kirke onsdager 11:30-12:00 fra og med 21. april. Disse onsdagene vil kirken være åpen for besøkende fra 10:00.

Det vil ikke være ordinær gudstjeneste i Kongsberg kirke på søndagene i april, men dåpsgudstjenester for dåpsfølget. Kongsberg kirke vil imidlertid være åpen for besøkende disse søndagene etter at dåpsgudstjenestene er ferdige og frem til 14:00.

For gudstjenester i andre kirker i kommunen, se arrangementsoversikt.

Kirken tilbyr samtaler, bønn og lystenning for enkeltpersoner - klikk her om du trenger noen å snakke med.

Kirkekontorene

Våre ansatte jobber fra hjemmekontor og kirkekontoret i Kongsberg og Sandsvær er stengt for besøkende, men vi bistår gjerne via telefon eller epost. Se mer info på Kongsberg Kirkekontor og Sandsvær Kirkekontor.

Link til detaljert info fra regjeringen

Link til smittevernveileder for Den norske kirke