Valgresultat - Kongsberg og Jondalen menighetsråd

Det var den yngste kandidaten som fikk flest personstemmer ved årets kirkevalg i Kongsberg og Jondalen. Som en følge av tilleggsstemmene kom Inger Johanne Flatland Christensen (32) inn som fast medlem i menighetsrådet for kommende periode. Sigurd Hukkelberg og Geir Løvdal fikk også mange ekstra stemmer og endte høyt opp på listen.

Valgresultat - Kongsberg og Jondalen menighetsråd

Her er valgresultatet fra valget til Kongsberg og Jondalen menighetsråd:

Faste medlemmer

1. Inger Johanne Flatland Christensen
2. Sigurd Hukkelberg
3. Geir Løvdal
4. Kjell Guldvog Staalesen
5. Vera Henden
6. Anne Berg Aicher

Varamedlemmer

1. Erik Trømborg
2. Berit Kristin Fonsdal
3. Håkon Myhra
4. Aslaug Roholdt
5. Sigrid Lien

Det nye menighetsrådet er valgt for en periode på 4 år og konstitueres 17. oktober 2019.

Lavere gjennomsnittsalder

Gjennomsnittsalderen for det nye menighetsrådet er 7 år lavere og vi har fått inn en god blanding av erfarne medlemmer som har lang erfaring med kirkelig komitearbeid og nye medlemmer som har spennende erfaring og kan bringe nye ideer inn i dette viktige arbeidet, sier daglig leder Ingvild Støa Skrede.

Høyere forhåndsstemming men lavere deltakelse totalt

Det var knyttet spenning til forhåndsstemmingen ved årets kirkevalg, sier Ingvild. Ved valget i 2015 var kirkekontoret fremdeles lokalisert i Hyttegata, med parkering rett utenfor døra og enkel adkomst. Samme år flyttet kirkekontoret til 6. etasje på KRONA, der årets forhåndsstemming ble gjennomført. Forhåndsstemmingen økte allikevel med 33%. Økningen i forhåndsvalget har også en sammenheng med at det var mulig å forhåndsstemme etter gudstjenesten 1. september, samt at selve valget kun ble holdt mandag 9. september, og ikke over to dager som tidligere.

Økningen i forhåndsstemmingen gjenspeilte likevel ikke den totale valgdeltakelsen. 919 personer stemte ved kirkevalget i Kongsberg og Jondalen sogn, noe som utgjør 7% av valgmanntallet. Prosentandelen som stemte ved kirkevalget gikk ned fra valget i 2015 da den var på 11%, men viser en stigning fra 2011 da den var på 6% og ved mellomvalget i 2013 da bare 3% stemte. - I 2015 fikk det lokale menighetsrådsvalget ekstra drahjelp fra bispedømmerådsvalget, da dette var året Åpen Folkekirke stilte liste i Tunsberg og fanesaken var vigselsliturgi for likekjønnede, sier sogneprest Reidar Aasbø. I år har ingen av listene som stilte til bispedømmerådsvalget hatt en tilsvarende tydelig sak i valgkampen.

Gode tradisjoner

Vi har tradisjon for å ha et god fungerende menighetsråd i Kongsberg og Jondalen, med en aktiv kirkekomite i Jondalen, sier Reidar, og fortsetter – Vårt inntrykk er at medlemmene er godt fornøyd med den jobben råd og stab gjør i fellesskap.