Engasjer deg som frivillig

Å være frivillig betyr å gi litt av sin tid. Ikke ofte, men av og til. Tid til å være et medmenneske som lytter, eller tid til å hjelpe til praktisk under gudstjeneste eller andre arrangement der hjelpende hender trengs. Men det er også å få muligheten til å være med på å prege kirkens mangfoldige arbeid.

Engasjer deg som frivillig

Å være frivillig er også en mulighet til å lære noe nytt og oppdage sider ved deg selv du kanskje ikke viste om. Du møter mange flotte mennesker du kan ha glede av og blir en del av et fellesskap. Som frivillig blir du invitert til menighetens vårfest, sosiale samlinger og opplæring. Alle våre frivillige vil også få gratis adgang til en konsert i Kongsberg kirke i løpet av året.

Mange og varierte oppgaver

I kirken i Kongsberg har vi mange og varierte oppgaver vi trenger frivillige til å hjelpe oss med:

Gudstjenesten: Selve pulsslaget i menigheten. Her trenger vi kirkeverter, som har ansvaret for å ta imot og ønske velkommen de som kommer til gudstjeneste. Under gudstjenesten trenger vi tekstlesere og frivillige til å styre lyd, lys og bilde (storskjerm). Etter gudstjenesten er det kirkekaffe, som ikke bare er kaffe, men alt fra helt enkel servering av kjeks og sjokolade, til å stelle i stand og servere pølser i brød etter familiegudstjenesten.

Søndagsskole: På søndager det ikke er familiegudstjeneste, ønsker vi å gi et tilbud til de barna som kommer til kirken. Vi trenger frivillige som kan tenke seg til å lede søndagsskolesamlingene 2-3 ganger i halvåret.

Trosopplæringen: I trosopplæringsprogrammet får barn og ungdom fra 0 til 18 år invitasjon til ulike arrangement og tiltak. For å avvikle alle disse arrangementene trenger vi hjelp fra frivillige. Vi trenger alt fra nattevakt under «Lys Våken», noen til å lage middag til «Tårnagentene» eller være kafévert på Babysang.

Diakoni: Kirkens omsorgstjeneste og evangeliet i handling. For å få til alt det diakonale arbeidet vi ønsker i kirken trenger vi flere medhjelpere. Det kan være f.eks. kjøkkenhjelp under formiddagstreff, medlem i formiddagstreffkomiteen, hjelpe til under Fasteaksjonen eller dele opp frukt til ungdommene på TenSing.

Råd og utvalg: Liker du å sitte i råd og komiteer, planlegge og tenke strategi? Vi har behov for frivillige som kan stille til valg til menighetsrådet og som har lyst til å sitte utvalg og komiteer, som f.eks. diakoniutvalg, misjonsutvalg, trosopplæringsutvalg og gudstjenesteutvalg.

Menighetssenteret: Menighetssenteret vårt ligger i Hyttegata 4. Her trenger vi frivillige som kan være med på dugnader som går på vedlikehold, vaktmester-tjenester og rengjøring.

Glogerfestspillene: Lyst til å oppleve Glogerfestspillene fra innsiden og høre en rekke førsteklasses konserter gratis? Meld deg som frivillig under Glogerfestspillene. Vi trenger frivillige til billetsalg, rigging, transport, utsmykking og mye mer.