Informasjon om kirkelige handlinger etter 27. mai

Fra og med 27. mai innføres det lettelser i de nasjonale smitteverntiltakene. Det lave smittetrykket Kongsberg kommune tillater at vi går over til trinn 2 på gjenåpningsplanen. Dette er en gladmelding og åpner blant annet for 200 deltakerene på arrangement i kirken med faste tilviste plasser. Avstandreglen (1 meter) opprettholdes, men i vår kommune kan vi endelig gå bort fra 2-meters reglene ved allsang.

Informasjon om kirkelige handlinger etter 27. mai

Kirkelige handlinger

Det er nå tillatt med inntil 200 deltakere på gudstjenester og gravferd og vielser når alle deltakere har faste, tilviste plasser. Flere dåp kan derfor gjennomføres som en del av gudstjenestene igjen. Det er også tillatt å samles like mange til urnenedsettelser som til begravelse/bisettelse, så lenge avstandsreglene overholdes.

Antallet som kan være samlet i våre kirker og på gravlunden vil avhenge av størrelsen på kohortene, men maksimalt antall ved seremonier er:

Kongsberg Gravlund: 50 personer
Kongsberg kirke: 200 personer
Jondalen kirke: 50 personer
Hedenstad kirke: 35 personer
Efteløt kirke: 40 personer
Komnes kirke: 35 personer
Tuft kirke: 30 personer

Kommunegrenser og arrangement

Anbefalingen om kryssing av kommunegrenser i forbindels med arrangement retter seg nå kun til enkeltpersoner og ikke arrangement. Altså bør ikke personer fra kommuner med forhøyet smittenivå (A, B eller C) bør ikke oppsøke arrangementer i andre kommuner.

Allsang

2 meter ved innendørs allsang er avskaffet for arrangement i Kongsberg kommune og gjelder nå kun kommuner med forhøyet smittenivå (A, B eller C). Vi trenger kun å forholde oss til 1 meter avstand på arrangement i våre kirker.

Kirkekontorene

Våre ansatte jobber fra hjemmekontor og kirkekontoret i Kongsberg og Sandsvær er stengt for besøkende, men vi bistår gjerne via telefon eller epost. Se mer info på Kongsberg Kirkekontor og Sandsvær Kirkekontor.

Link til detaljert info fra regjeringen

Link til oppdatert smittevernveileder for Den norske kirke