Vår visjon: «Kirken i Kongsberg – mangfoldig og engasjerende»

Kirken i Kongsberg skal hjelpe mennesker til å skimte himmelen over livet sitt, og se den større sammenhengen som hver enkeltes liv er en del av. Visjonen formidler hvordan kirken i Kongsberg ønsker å være og samspiller også med Den norske kirkes visjon «Mer himmel på jord».

Hva legger vi i begrepene?

Kirken i Kongsberg defineres som Kongsberg og Jondalen menighet, all aktivitet som hører inn under menigheten vår, alle som jobber med dette, alle medlemmer og alle som føler seg som en del av kirken.

Vår kirke skal være mangfoldig. Her skal det være plass for folk i ulike livssituasjoner, med ulike meninger og ståsted. Det er takhøyde i kirken vår – både i konkret og overført betydning. Det skal være rom for ulike aktiviteter, ulike uttrykk, ulike typer mennesker i alle aldre. Kirken er Guds hus - her kan møter mellom Gud og mennesker finne sted.

Vi ønsker at kirken i Kongsberg skal være engasjerende. Kirken skal være aktuell, få med seg folk og gjøre en forskjell i folks liv. Det kirken formidler skal oppleves som vesentlig og et møte med kirken skal gjøre en forskjell. Vi ønsker aktivt å invitere mennesker inn i kjærlighetsfellesskapet med Gud og til oppgaver i kirken.