Kongsberg kirkelige fellesråd

Fellesrådet tilrettelegger for arbeidet i kirken lokalt. Fellesrådet er også ansvarlig for gravplassene i kommunen. Kirkelig fellesråd er et organ valgt av menighetsrådene i Kongsberg kommune, med hjemmel i Kirkeordning for Den norske kirke. Fellesrådet er sammensatt av ett medlem fra hvert av de 5 menighetsrådene i kommunen, prost og en representant for Kongsberg kommune. Kirkevergen er daglig leder for fellesrådets virksomhet.

Fellesrådet ivaretar arbeidsgiveransvaret for de ansatte i menighetene, og forvalter kirker og gravplasser. En annen viktig oppgave er koordinering av arbeidet med å utvikle felles mål og strategier for arbeidet i menighetene.

Fellesrådet har på mange områder fått fullmakt til å gjøre selvstendige vedtak på vegne av soknene. Fellesrådet er viktig som talerør for den felles strategien i menighetene, og for prioriteringer og økonomi overfor kommunen. I kirkeordningen § 17 er det slått fast at kirkelig fellesråd er ansvarlig for:

a. bygging, drift og vedlikehold av kirker,
b. anlegg, drift og forvaltning av gravplasser,
c. opprettelse og nedleggelse av stillinger som lønnes over fellesrådets budsjett,
d. anskaffelse og drift av kirkekontor,
e. administrativ hjelp for prosten når kirkens virksomhet nasjonalt yter tilskudd til det,
f. anskaffelse av lokaler, utstyr og materiell til konfirmasjonsopplæring.

Medlemmer i Kongsberg kirkelige fellesråd (2023-2027):

• Leder: Lis Berit Nerli (Tuft menighetsråd)
  • Nestleder: Inger Johanne Flatland Christensen (Kongsberg og Jondalen menighetsråd)
  • Bjørn Erik Dalshagen (Hedenstad menighetsråd)
  • Eirin Storaker Tandberg (Efteløt menighetsråd)
  • Dag Simenstad (Komnes menighetsråd)
  • Roar Tønnessen (geistelig representant)
  • Aleksander Bjerke (kommunal representant)
  • Sekretær: Bodil Haukaråsen (Kirkeverge)

Medlemmer i Administrasjonsutvalget:

• Leder: Lis Berit Nerli (Tuft menighetsråd)
  • Eirin Storaker Tandberg (Efteløt menighetsråd)
  • Tanja Bjerklund Hauge (Ansatterepresentant/tillitsvalgt). Personlig vara: Emil Lilleby Mathisen.
  • Bente Bergesen (Ansatterepresentant/tillitsvalgt). Personlig vara: Eline Kro Holte.
  • Sekretær: Bodil Haukaråsen (Kirkeverge)