Vinger kirke sommeren 2024

Vinger kirke er åpen for besøkende sommeren 2024

Åpen Vinger kirke

Vinger kirke er åpen fra uke 26 til og med uke 31 i sommer. Kirken har en spennende arkitektur med løkkuppel på tårnet. Inne i kirken er det flere utstillinger og vakker kunst å se på.

Kirken er åpen fra 12.00-16.00 mandag, tirsdag, torsdag og fredag. Her blir du møtt av blide kirkeverter som mer enn gjerne forteller deg om kirkens historie.

Kirken vil bli stengt for publikum ved begravelser og vielser.

Det er ikke bare kirken som er historisk, en rusletur på gravplassen og en titt på de historiske gravene er også å anbefale. Området er parkmessig opparbeidet med benker plassert langs vegene.

Sommerkonserter

Vinger kirke er også en konsertkirke, tradisjonen tro holdes det ulike konserter i kirken.

Hele konsertprogrammet for sommeren finner du nedenfor

16. juni kl 19: Markering av åpning av Glåmdalsleden

Kongsvinger historielag inviterer i samarbeid med Vinger menighet til konsert i anledning åpningen av Glåmdalsleden. Vi får høre gregoriansk sang under ledelse av Ole Karsten Sundlisæter, ispedd musikk for soloklaver ved Berit Billingsø.

27. juni kl. 19: Birgit Brinck med venner

Hjertelig velkommen til den årlige sommerkonserten med Birgit Brinck! Som alltid har hun med seg et knippe venner og elever som også bidrar musikalsk. Her kan du få høre en god blanding av poplåter, viser og sommerlige slagere. Allsang blir det også!

4. juli kl. 19: Thea Paulsrud og dr. Bekken

Kongsvingers egen Thea Paulsrud har flere ganger tidligere sunget i Vinger kirke sammen med pianisten Tor Einar «Dr.» Bekken, og vi er veldig glade for at de vil gjenta suksessen i år også! Velkommen til en kveld med svingende blues- og jazztoner!

Inngang kr 250, kan kjøpes på kirkekontoret eller i døra.

18. juli kl. 19: Trio Skog

Hjertelig velkommen til en kveld med vakker klassisk musikk for fiolin, cello og orgel/piano! Brandvals nytilsatte kantor, Han Young Kim, har invitert med seg gode kolleger fra Sverige og serverer et variert program av komponister som Haydn, Skog og Buxtehude.

Trio Skog:

Anna Vass, fiolin

Ann-Helen Lindskog, cello

Han Young Kim, orgel og piano

8. august kl. 19: Lihula sangkor fra Estland

Lihula sangkor fra Estland er på sommerturné i Norge og legger turen innom Vinger kirke! Gjengen på ca 30 sangere gleder seg til å fremføre programmet sitt for et norsk publikum – for anledningen har de til og med øvd inn en norsk sang! Gratis inngang.

Vi ønsker velkommen til gode opplevelser i sommer!